در این مقاله قصد داریم به توضیحات در مورد ثبت شرکت ، سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه پیش از ثبت شرکت لازم است تا با مفاهیم مربوط به شرکت ها ، مسئولیت سهامداران شرکت و از این قبیل موارد آشنایی داشته باشید تا پس از ثبت دچار مشکلات متعددی نگردید . 

کلمه ثبت از نظر حقوقی معمولاً با کلمه سند رسمی ترکیب شده است چنانچه در ماده ۷۰ قانون ثبت این چنین آمده است :

سندی که مطابق قوانین به ثبت رسیده ، رسمی است و تمام محتویات و امضاء های آن  معتبر است ، مگر اینکه جعلی بودن آن سند ثابت شود و پس مطابق مقررات رسمی بودن یک سند، به شرط ثبت شدن آن است .

توضیحات در مورد ثبت شرکت

توضیحات در مورد ثبت شرکت

ثبت به معنی نوشتن قرارداد یا یک عمل حقوقی یا احوال شخصی یا یک حق ( مثل حق اختراع ) و یا هر چیز دیگری ( مثل علامات ) در دفتر مخصوصی که قانون مشخص می کند می باشد مثل ثبت املاک و ثبت معاملات غیر منقول و ثبت حق اختراع و ثبت علائم و ثبت احوال و غیره .

شرکت­های بازرگانی­ که دارای شخصیت حقوقی هستند ، طبق قانون باید به ثبت برسند و باید در تهران در اداره ثبت شرکت­ ها و در خارج از تهران در ادارات ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت به ثبت برسند .

معتبر شدن اسناد رسمی با ثبت آن ها توسط مقامات صالح صلاحیت ­دار صورت می گیرد و طبق قانون مدنی ، اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی و یا در نزد سایر مأمورین رسمی ــ در حدود صلاحیت آن ها ــ بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند ، رسمی است ، پس یکی از اسنادی که در ادارات ثبت اسناد و املاک تنظیم می شود ، سند ثبت شرکت ­ها است که با توجه به آگهی آن در روزنامه رسمی به آگهی ثبت تأسیس و تغییرات شرکت­ها مشهور است .

طبق قانون یک سند در صورتی معتبر است که مخالف قوانین نباشد ، پس اگر صورت­جلسه ­ای توسط شرکت خلاف قانون تنظیم شد و شرکت به درستی ثبت شد ، سند ثبت شرکت معتبر است ، ولی هر ذی نفعی می تواند عدم اعتبار صورت­جلسه و ابطال آن شرکت را از مراجع قضایی ، طبق قانون درخواست کند .

طبق قانون مدنی ، اسناد رسمی و یا اسنادی که اعتبار اسناد رسمی دارن را نمی توان انکار کرد و فقط ادعا می شود که که جعلی هستند و یا اثبات کرد که از نظر قانونی از اعتبار ساقط شده اند.

مهمترین هدف ثبت ، اعتبار بخشیدن به مالکیت و اراده اشخاص حقیقی و حقوقی است ؛ بنابراین تأثیر گذاری وسیع ، متنوع و تعیین کننده ثبت در حل و فصل دعاوی اهمیت دارد .

با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و با هدف افزایش بهره­ وری ، کارایی ، سرعت ، دقت ، کیفیت ، سلامت و صحت امور و تأمین رضایت و کرامت مردم در حوزه ثبت؛

اشخاص حقوقی با رویکرد حذف مراجعات حضوری ، کلیه مراحل ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیر تجاری بر طبق دستورالعمل ریاست عالی سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی ، مدیریت و کارشناسی و ثبت می گردد .

انواع فرم­ ها ، اساسنامه­ ها ، اظهارنامه­ ها و همچنین مدارک لازم و راهنمای جامع ثبت شرکت­ ها و چگونگی دستورالعمل در خصوص درخواست نام و موضوع فعالیت در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به نشانی  www.//sherkat.ssaa.ir می باشد .

همچنین مشخصات موسسین ، شرکاء ، سهامدارن و مدیران و بازرسین شرکت به صورت الکترونیکی در پایگاه ثبت احوال موجود است و در این سایت بدهکاران مالیاتی و کد فراگیر اتباع خارجی نیز مورد بررسی و صحت سنجی قرار می گیرد .

متقاضی ثبت شرکت می تواند با مراجعه به آدرس سایت درخواست پذیرش انواع ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ­های تجاری و موسسات غیرتجاری را از طریق درگاه اینترنتی انجام بدهد و بدون اینکه به واحد ثبتی مراجعه کند ، نسبت به ارسال مدارک به آدرس تعیین شده اقدام نماید .

در ثبت الکترونیکی ، اطلاعات متقاضی و درخواست کننده ثبت شرکت­ ها ، نام و اطلاعات شخص حقوقی ، موضوع فعالیت ، اطلاعات مرکز اصلی شرکت و یا موسسه ، نوع و میزان سرمایه شخص حقوقی ، اطلاعات اشخاص شامل مشخصات کامل سهامداران و مدیران و بازرسان و شرکاء و سمت آن ها ، در صورت وجود شعبه مشخصات و سمت در شعبه ، اوراق شرکت از جمله اظهارنامه ،تقاضانامه ، اساسنامه ، شرکت­نامه پذیرش و اصول مدارک و مستندات و ضمایم پیوستی هم ارسال می شود و بعد از آن همه مراحل ثبتی از طریق پایگاه مربوطه قابل رویت است .

توضیحات در مورد ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت ها

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه ثبت شرکت نسبی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام راهنمای ثبت شرکت داران دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *