در این مقاله قصد داریم در مورد شرکتهای تجاری ، دسته بندی تاجران ، شرایط تشکیل شخصیت حقوقی و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه جهت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های تجاری ، ثبت شرکت این مطلب را مطالعه نمایید .

آشنایی با مفاهیم شرکتهای تجاری

تاجران و فعالان اقتصادی به دو گروه عمده زیر تقسیم می گردند که عبارت است از : 

به شخص حقیقی تاجر و شخص حقوقی تاجر تقسیم می شوند و شخص حقوقی تاجر به معنی خاص­ تر همان شرکت­های تجاری است که در حال حاضر فعالیت تاجران و بازرگانان و مخصوصاً شرکت های تجاری تحت نظر قانون خاصی قرار گرفته اند .
به طوری که اگر اشخاص حقوقی بخواهند به فعالیت ­های تجاری بپردازند ، باید قبل از هر اقدامی نسبت به تشکیل و ثبت شخصیت حقوقی خودشان در ادارات ثبت اقدام کنند و در غیر اینصورت نمی توانند از حقوق و امتیازات مرتبط با شرکت­ های تجاری بهره­مند شوند .

تجارت گروهی در جهت استفاده از ظرفیت­ های تجاری و بالا بردن سود و منفعت زمانی امکان پذیر است که با ایجاد شخصیت حقوقی در زندگی اقتصادی و تجاری می توان به نوعی اعتبار سازی عمومی و بازرگانی ایجاد کرد .
نهاد شرکت­ های تجاری از قانون تجارت بلژیک و فرانسه گرفته شده است و با تصویب اولین قانون تجارت ایران در سال ۴-۱۳۰۳ وارد نظام حقوقی ایران شد ، بدون اینکه تعریفی از شرکت تجاری در این قانون و قانون جایگزین آن یعنی قانون تجارت در سال ۱۳۱۱ ارائه شود .

شرکت­ های تجاری همیشه به وسیله عقد قرارداد به وجود می آیند و دارای شخصیت حقوقی هستند .
طبق قانون تجارت ، همه شرکت­ های تجاری دارای شخصیت حقوقی اند و ثبت این شرکت­ ها الزامی است و تابع همه مقررات قانونی ثبت شرکت­ ها هستند .
مرحوم دکتر منصور صقری شرکت تجاری را اینطور تعریف می کند که شرکت عهدی است که به وسیله دو یا چند شخص توافق می کنند آورده­ هایی را به منظور تقسیم منافع احتمالی ، مشترکاً مورد تجارت قرار دهند .

دکتر اسکینی نیز شرکت تجاری را اینگونه تعریف می کند که شرکت تجاری قراردادی است به موجب آن یک یا چند نفر توافق می کنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده­ های آن­ها تشکیل می شود ، ایجاد کنند و به موسسه ه­ایی که برای انجام مقصود خاصی تشکیل می شوند ، اختصاص دهند و در منافع و زیان­های احتمالی حاصل از به کارگیری سرمایه سهیم شوند .

شرکتهای تجاری

شرایط ثبت شرکتهای تجاری

 قصد و اراده شخصیت حقوقی برای تشکیل شخصیت حقوقی ، وجود قصد و اراده لازم و ضروری است و در غیر اینصورت مثلاً هر وقت که گروهی در یک مهمانی و یا مراسمی گرد هم بیایند ، شخص حقوقی به وجود نمی آید .

هدفمند بودن :

این  گروه برای رسیدن به هدف خاصی پا به عرصه فعالیت میگذارد و هر گاه دسته­ ای از افراد یا قسمتی از اموال بدون هدف کنار هم جمع شوند ، شخص حقوقی تشکیل نمی شود .
شخص حقوقی بعد از از بین رفتن هدف ، حیات خودش را از دست می دهد ، بنابراین شخص حقوقی نیز مثل شخص حقیقی آغاز و پایانی دارد .

در قانون مدنی فرانسه تعریف شرکت تجاری عبارت است از :

قراردادی که به موجب آن ، دو یا چند نفر متعهد می شوند ، شی را در شرکت بگذارند با این هدف که منافع حاصله از آن را بین خود تقسیم کنند .

طبق نظر دیگری از متخصصان شرکت تجاری این طوری تعریف می شود :

شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود ، که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان­های حاصله را بین خود تقسیم کنند .

مشاوره در مورد شرکتهای تجاری 

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر در مورد شرکت های تجاری و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام راهنمای ثبت شرکت داران دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *