با وجود اینکه اسامی بومی، محلی و قومی جزئی از فرهنگ ایرانی به حساب میان و قومیت­های مختلف مثل فارس، عرب، بلوچ، ترک و … باعث درخشش بیشتر فرهنگ ایرانی شده­ان، اما ادارات ثبت با توجه به محدودیت­های جغرافیایی در مورد نحوۀ استفاده از نام­های بومی و قومی با مشکل مواجه میشن. در آیین نامۀ قانون ممنوعیت بکار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، در مورد نحوۀ استفاده از نام­ها و گویش­های محلی و قومی اومده که افرادی که علاوه بر فارسی به یکی از زبان­های اقلیت­های دینی شناخته شده در قانون اساسی یا به یکی از زبان­های محلی و قومی رایج در بعضی مناطق ایران صحبت میکنن، این اجازه رو دارن که از اسامی متعلق به اون زبان برای نامگذاری محصولات، مؤسسات و اماکن خودشون در اون منطقه­ها استفاده کنن.

با توجه به اینکه ایران یک کشور بزرگه و تقریباٌ در همه جای اون یک عده از مردم وجود دارن که از زبان­های ترکی، عربی، کردی و … استفاده میکنن، بنابراین اینکه استفاده از نام­های بومی و قومی رو به مناطق جغرافیایی محدود کنیم، باعث به وجود اومدن ابهام میشه.

مرجع تشخیص اسامی بومی و محلی در هر منطقه، کارشناسان همون منطقۀ جغرافیایی­ هستن، و با توجه به اینکه وظیفۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشخیص اسامی بیگانه و خارجیه و وظیفه­ای در مورد اسامی بومی، محلی و قومی نداره، پس میشه گفت که اسامی بومی و گویش­های محلی نیازی به استعلام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی ندارن، بنابراین فقط وقتی که که ابهامی دربارۀ استفاده از اسم فارسی با عبارات خارجی و بیگانه وجود داشته باشه، فرهنگستان زبان و ادب فارسی میتونه مرجع تشخیص باشه.

برای دسترسی به به ریشۀ اسم­های فارسی میشه از کتاب­های فرهنگ لغت، مثل فرهنگ دهخدا، معین، عمید و یا از سایت­های واژه یاب استفاده کرد.

این امکان وجود داره که تشکیل شرکت­ها در قوانین به صورت محلی یا شهری و یا استانی پیش بینی شده باشه، در این صورت طبق قانون، اختصاص نام شرکت به شرکت­های یکسان و مثل هم، با ذکر نام محل و شهرستان امکان پذیره؛ برای مثال میشه به موارد زیر اشاره کرد:

ــ شرکت خدماتی شهرک­های صنعتی شهرستانی، استانی و تخصصی (سهامی خاص)، (با توجه به قانون نحوۀ واگذاری شهرک­های صنعتی)؛

ــ شرکت صندوق­های حمایت از توسعۀ بخش کشاورزی شهرستانی و استانی ( با توجه به قانون و اساسنامۀ تصویب شده در سال ۱۳۸۰)؛

ــ شرکت­های توسعه و عمران شهرستانی و استانی؛
ــ سازمان­­های نظام رایانه­ای شهرستانی و استانی و سایر موارد؛

بنابراین برای مثال اگر شرکت خدماتی شهرک­های صنعتی مشهد ثبت شده باشه، امکان تأیید نام و ثبت شرکت شهرک­های صنعتی سبزوار ــ و یا بقیۀ شهرستان­ها و استان­ها ــ هم وجود داره.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *