قانون گذار با تعیین شرایط انواع مختلف شرکت و محدودیت ها و ویژگی های این شرکت ها این امکان را به فعالان اقتصادی داده است که قبل از ثبت شرکت نسبی و یا هر نوع شرکت دیگری از متناسب بودن این نوع شرکت ها با شرایط و زمینه فعالیت اقتصادی شان مطمئن شوند .
با بررسی این قوانین می‌ توانید اقدام به ثبت شرکت مورد نظرتان نمایید .

قوانین ثبت شرکت نسبی

بر اساس ماده ۱۸۳ در قوانین تجارت جمهوری اسلامی ایران ، شرکت های نسبی شرکت هایی هستند که برای مسائل تجاری و تحت نامی مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌ شوند و مسئولیت هر یک از شرکاء نسبت به جبران ضرر و زیان شرکت و همچنین درصد سود کسب شده بر اساس نسبت سرمایه‌ ای است که برای آغاز کار شرکت گذاشته اند .
بر همین اساس می‌ توانیم بفهمیم که وجه تسمیه شرکت های نسبی در نسبت مسئولیت به سرمایه شان است .

نزدیک ترین نوع شرکت‌ ها به شرکت نسبی شرکت های تضامنی است است اما تفاوت شرکت نسبی و تضامنی در این است که در شرکت های تضامنی شرکاء در برابر طلب کاران به صورت تضمین شده مسئول پرداخت دیون شرکت می‌ باشند اما در شرکت های نسبی مطابق با ماده ۱۸۶ قانون تجارت اگر دارایی یک شرکت نسبی برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء موظف‌ اند فقط نسبت به سرمایه ای که در شرکت گذاشتند ، قروض را پرداخت کنند .

مثلاً تصور کنید که یک شرکت بین چهار نفر تشکیل شده باشد نفر اول نصف سرمایه لازم برای راه اندازی شرکت را پرداخت کرده و دومی یک چهارم و دو نفر دیگر نیز جمعاً یک چهارم دیگر از سرمایه لازم را در کار راه اندازی شرکت قرار داده‌ اند .
در این صورت اگر قروض شرکت بیشتر از سرمایه باشد ، پس از انحلال شرکت شریک اول یک دوم و شریک دوم یک چهارم و هر یک از دو شریک باقی مانده موظف به پرداخت یک هشتم از باقی مانده بدهی های شرکت هستند .

ثبت شرکت نسبی

روش نام گذاری در ثبت شرکت نسبی

لازم است بدانید که بر اساس ماده ۱۸۴ قانون اساسی در زمینه ثبت شرکت های تجاری در اسم شرکت نسبی باید عبارت و شرکاء یا برادران و یا هر عبارت دیگری که نشان دهنده این موضوع باشد که تعدادی شخصیت حقیقی یا حقوقی در کنار هم این شرکت را اداره می‌ کنند ، آورده شود و یا حداقل نام یکی از شرکاء ذکر شود .

به همین دلیل است که اگر اسم شرکت در برگیرنده نام تمامی شرکاء نباشد باید در نام انتخابی برای شرکت عباراتی مانند شرکاء یا برادران ذکر شود و بر همین اساس همانطور که در شرکت‌ های تضامنی در اسم شرکت عبارت شریک یا شرکاء قید می‌ شود ، در شرکت های نسبی نیز همین گونه است .

ارکان شرکت نسبی

ارکان شرکت های نسبی

قانونگذار در قانون تجارت به صورت دقیق ارکان شرکت های نسبی را نام نبرده است اما بر اساس استنباط از چند ماده موجود می‌ توان ارکان اصلی این شرکت ها را همه شرکاء و مدیر دانست .
مقررات مرتبط با مدیریت شرکت های نسبی دقیقا شبیه شرکت های تضامنی است ، بنابراین در شرکت نسبی حتما باید یک مدیر توسط شرکاء از بین خودشان و یا فردی خارج از دایره ایشان انتخاب شود .

همچنین مسئولیت حقوقی مدیر در قبال شرکت مانند مسئولیت وکیل می‌ باشد برای تشکیل شرکت های نسبی باید اساسنامه و شرکت نامه‌ ایی متناسب با نظرات شرکاء تنظیم گردد و سرمایه تماماً پرداخت گردد و اگر سرمایه‌ ای که توسط یکی از شرکاء ارائه شده است به صورت غیر نقدی باشد ، باید توسط کارشناس ارزیابی و تحویل شود .
همچنین تا زمانی که سرمایه تمام پرداخت نشده باشد شرکت به وجود نمی‌ آید و اساسنامه و شرکتنامه به عنوان قرارداد شرکت نسبی و بر اساس مقررات مربوط به اداره این شرکت و روابط بین شرکاء تعیین می‌ شود.

 

شرایط ثبت شرکت نسبی

شرایط اساسی برای تشکیل یک شرکت نسبی

بر اساس مواد ۱۸۳ ، ۱۸۴ و ۱۸۵ قانون تجارت ، شرایط اساسی برای ثبت شرکت نسبی بیان شده است عبارتند از :

مدارک لازم برای ثبت شرکتهای نسبی

مدارک لازم جهت ثبت شرکت نسبی عبارتند از:

مراحل ثبت شرکت نسبی

مراحل ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی آخرین اقدامی است که زمینه راه اندازی یک شرکت باید انجام شود اما بر اساس ماده ۹۵ قانون تجارت ثبت شرکت های تجاری الزامی بوده و این کار تکمیل کننده تمام شرایط تشکیل است .
پس از ثبت شرکت باید آگهی شرکتنامه و پیوست های آن را در یکی از روزنامه های رسمی منتشر کنیم .

پس از آن که دو یا چند نفر برای تشکیل یک شرکت نسبی به توافق رسیدند باید یک شرکت نامه رسمی بین خودشان منعقد کنند سپس اساسنامه ای که برای ساختار شرکت خود در نظر دارند توسط تمامی اعضا تایید گردد .

سرمایه نقدی مورد نیاز برای راه ثبت شرکت نسبی به صورت کامل در حسابی که به نام شرکت ثبت شده است قرار می‌ گیرد ، همچنین در صورتی که سرمایه غیر نقدی وجود داشته باشد ، توسط کارشناسان ارزیابی و ارزش سنجی می شود و در اساسنامه شرکت نسبی باید نحوه اداره امور شرکت مشخص شود .

همچنین می‌ توان شرکتنامه و اساسنامه را با هم ترکیب کرد و یک قرارداد رسمی تنظیم کرد چنانچه لازم به ذکر است که در شرکت نسبی هیچ یک از اعضا نمی‌ توانند بدون جلب رضایت سایر شرکاء سهم خود را به شخص دیگری واگذار کنند .

مشاوره ثبت شرکت نسبی

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه ثبت شرکت نسبی و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام راهنمای ثبت شرکت داران دنبال نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *