آیا میدانید انواع شرکت تجاری چگونه است؟

به طور کلی شرکت های تجاری را می توان به چهار قسمت دسته بندی کرد:
۱- شرکت های اشخاص ۲- شرکت های سرمایه ۳- شرکت های مختلط ۴-شرکت های دولتی که در مورد هریک نکاتی رو یاد آور میشیم:
۱-شرکت های اشخاص:در این نوع شرکت ها مهم اعتبار و شخصیت شرکاست نه میزان سرمایه آنها مثل شرکت های تضامنی ونسبی که شرکا به خاطر روابط نزدیک فامیلی ویا دوستی واعتمادی که به هم دارند اقدام به تاسیس شرکت کردند.طبیعتا در این نوع شرکت ها شرکا بدون اجازه وتوافق با یکدیگرحق شراکت خودشون رو نمی تونن واگذار کنند.حتی ممکن با خروج یکی از شرکا کل شرکت منحل بشه.حق شراکت در این شرکت ها حتی پس از مرگ هم قابل انتقال نیست.
۲- شرکت های سرمایه :در این شرکت ها برخلاف شرکت های اشخاص ،شخصیت شرکا مهم نیست وفقط میزان سرمایه ای که به شراکت می ذارن اهمیت داره، مثله شرکت های سهامی و شرکت های بامسولیت محدود.همچنین شرکا می تونند بدون نیاز به توافق دیگران سهم شراکت خودشون رو واگذار کنند.پس عامل مهم در این نوع شرکت ها سرمایه ای است که هریک ازاعضا به اشتراک میگذارند. یعنی اگر بدهی های شرکت بیش از دارایی و سرمایه آن باشد طلبکاران حق مراجعه به شرکا را ندارند. در این نوع شرکت ها در صورت مرگ ،ورشکستگی ویاممنوعیت قانونی سهام داران ،شرکت منحل نشده وبه حیات خودش ادامه میده.
۳- شرکت های مختلط:این نوع شرکت ها از دو دسته شریک تشکیل می شوند:
شرکایی با مسولیت نامحدود و شرکایی با مسولیت محدود.
در واقع این شرکت ترکیبی است از شرکت های اشخاص وسرمایه، که در آن شرکای ضامن، کار واستعداد و لیاقت خود را در شرکت به اشتراک می گذارند و به صورت نامحدود مسولیت اعمال خود را قبول میکنند و شرکای دیگر برای استفاده از این خدمات، سرمایه لازم را در اختیار آنها قرار می دهند بدون اینکه در اداره شرکت مسولیتی داشته باشند وبیش از سرمایه خود تعهدی قبول نمی کنند.به این نوع شرکت ها شرکت های کار وسرمایه نیز گفته می شه.
۴-شرکت های دولتی:
این نوع شرکتها نه سرمایه ای ونه جزشرکتهای اشخاص هستند. تاسیس،اداره،انحلال ونظارت بر فعالیت آنها تابع قواعد خاصی است که در قانون پیش بینی شده است. ماده ۳۰۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت های دولتی را تابع قوانین تاسیس واساسنامه خود می دونه و در مواقعی که اساسنامه ای موجود نباشه این شرکتها تابع قانون تجارت هستند.
ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور شرکت های دولتی رو این طورتعریف میکنه:
واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانونی،به صورت شرکت ایجاد میشود ویا به حکم قانون ویا دادگاه صالح، ملی شده یا مصادره گردیده وبه عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از ۵۰%سرمایه آن متعلق به دولت میباشد و به طور کلی هر شرکتی که ازطریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود تا زمانی که بیش از ۵۰% سهام آن متعلق به شرکت دولتی است، شرکت دولتی شناخته می شود. ازجمله شرکت های بزرگ دولتی درایران میتوان به :شرکت ملی نفت ایران،شرکت ملی گاز ایران،شرکت ملی فولاد ایران،شرکت سهامی آلومنیوم ایران،شرکت هواپیمایی ج.ا.ایران و… اشاره کرد.
اقسام شرکت های تجاری:
۱-شرکت سهامی
۲-شرکت با مسولیت محدود
۳-شرکت تضامنی
۴-شرکت مختلط غیر سهامی
۵-شرکت مختلط سهامی
۶-شرکت نسبی
۷-شرکت تعاونی تولید و مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *