آیا میدانید حق تقدم افزایش سرمایه چگونه است؟

در زمان خرید سهام جدید، برای خرید سهام جدید صاحبان سهام شرکت اولویت دارن، واین اولویت در خرید رو می تونن انتقال بدن. مدتی که سهمامداران می تونن از این حق تقدم یا اولویت خرید سهام جدید استفاده کنن از شصت روز کمتر نیست،واز زمان شروع پذیره نویسی شروع میشه.
مجمع عمومی فوقالعاده میتونه افزایش سرمایه رو از راه فروش سهام جدید تصویب کنه، یا اجازه این کار رو به هیئتمدیره بده، همین مجمع می تونه حق تقدم صاحبان سهام رو از اونها سلب کنه، به شرطی که بعد از گزارش هیئت مدیره و بازرسان این تصمیم گرفته بشه، درغیراینصورت باطله.
۱ گزارش هیئتمدیره در این مواقع باید شامل دلایل افزایش سرمایه، دلایل گرفتن حق تقدم از سهمامداران، ومعرفی فرد یا افرادی که سهام جدید به آنها اختصاص یافته و همچنین قیمت این نوع سهام و عواملی که در تعیین قیمت سهام در نظر گرفته شده، باشه. گزارش بازرس یا بازرسان باید حاکی از تأیید عواملی باشه که در گزارش هیئت مدیره مطرح شده اند.
اگر فقط قرار باشه حق تقدم خرید سهام جدید، به یه سری از سهامداران داده بشه و از بقیه اونا سلب بشه، افرادی که حق تقدم خرید به اونا داده شده، حق رأی درباره سلب این حق از سهامداران دیگه رو ندارن.
در شرکتهای سهامی خاص، پس از تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه ازطریق انتشار سهام جدید، باید مراتب آن از طریق آگهی توی روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیههای شرکت در اون چاپ میشه، انتشار داده بشه و به اطلاع سهامداران برسه. توی این آگهی باید اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش سرمایه، مبلغ اسمی سهام جدید، مبلغ اضافه شده به سهم(درصورت وجود)، تعداد سهامی که هر صاحب سهم نسبت به سهام خود حق تقدم در خرید اونها رو داره، مهلت پذیره نویسی ونحوهی پرداخت نوشته شه. اگر برای سهام جدید شرایط خاصی در نظر گرفته شده باشه، این شرایط هم باید در آگهی قید بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *