آیا میدانید سهام چیست و انواع آن چگونه است؟
سهام و انواع آن چیه؟ شرکتهای سهامی شرکتهایی هستن که سرمایه اونها به سهام تقسیم شده. هر سهامدار به میزان سهامش مسئولیت داره. سهم در واقع قسمتی از سرمایه شرکت سهامیه، که مشخص میکنه صاحب سهام به چه میزانی توی شرکت تعهد و منافع داره.
ورقه ی سهام یه سند قابل معامله ست، و مشخص کننده مقدار سهمیه که شخص توی شرکت سهامی داره. ورقه سهم ممکنه با نام یا بی نام باشه.
اگه یه سری مزایا برای بعضی از سهامهای شرکت در نظر گرفته شه ــ البته با توجه به قانون ــ این سهامها رو سهام ممتاز میگن. ورقههای سهام باید چاپ شده و دارای شماره ترتیب باشن، و حداقل دو نفر ــ که طبق اساسنامه تعیین میشن ــ اونها رو امضا کنن.آیا میدانید نکاتی که باید در ورقه سهام قید شود چیست؟
توی ورقه سهم باید موارد زیر نوشته بشه:
۱-نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکتها؛
۲-مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده اون؛
۳-تعیین نوع سهام؛
۴-مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده اون به حروف و با عدد؛
۵-تعداد سهامی که هر ورقه نماینده اونه؛
تا زمانی که ورقههای سهام صادرنشدن، باید به سهامدارن گواهینامه موقت سهام رو بدن، که توی این گواهینامه تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده نوشته میشه. بعد مدت حداکثر یکسال ورقه سهام باید به سهامداران داده بشه و گواهینامه موقت سهام باطل بشه.
سهام بی نام و نحوه انتقال آن:
طبق قانون سند بی نام، به صورت یک سنده، که در وجه حامله و دست هر کسی باشه اون شخص صاحب اونه، مگر اینکه خلافش ثابت بشه.نقل و انتقال این سهام به این صورته که مبلغش دریافت میشه و اون سهم واگذر میشه. گواهینامه موقت سهام هم جزء سهام بی نامه واز نظر مالیات بر درآمد طبق مقررات سهام بی نام محاسبه میشه.
سهام با نام و نحوه انتقال:
انتقال سهام با نام، باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسه و انتقال دهنده، یا وکیل و یا نماینده قانونی اون باید دفتر رو امضا کنه.
در صورتی که تمام مبلغ اسمی سهم پرداخت نشده باشه، آدرس کامل انتقال گیرنده باید در دفتر ثبت سهام شرکت  قید بشه، و به امضای انتقال گیرنده، یا وکیل، یا نمایندهی قانونی اون برسه، و ازنظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال سهم معتبره. تغییر آدرس هم باید مجددا ثبت بشه. هرگونه نقل و انتقال بدون رعایت این شرایط از نظر شرکت و اشخاص دیگه نا معتبره.
در شرکتهای سهامی عام، نقل وانتقال سهام با نظر خود سهامداره و نیازی به هماهنگی و اجازه از مدیر یا بقیه شرکا نداره.
طبق بخشنامه ثبتی، تغییرات نقل وانتقال سهام با نام وبی نام، نیازی به آگهی و ثبت در دفتر ثبت شرکتها نداره.
ارکان اصلی اداره شرکتهای سهامی:
طبق قانون تجارت کشور ما، ارکان یا پایههای اصلی یه شرکت سهامی عام عبارتند از:
۱-مجامع عمومی؛
۲-هیئت مدیره؛
۳-مدیر عامل؛
۴-بازرس؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *