۱ – مرجع ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی و معنوی

۲ – ثبت شرکت­ها در مناطق ویژه اقتصادی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک با قوانین مناطق آزاد تجاری

۳ – ثبت شرکت­ها در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

صلاحیت و چگونگی مسئولیت سازمان مناطق آزاد جهت ثبت شرکت­ها در قانون اینطوری بیان شده: ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی و معنوی، در هر منطقه، با رعایت اصل هشتاد و یکم قانون اساسی، طبق ضوابط مصوب هیأت وزیران انجام میشه.

تبصره: ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی ومعنوی در هر منطقه توسط سازمان اون منطقه انجام میشه.

همچنین در قانون ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی این واحد به شکل زیر تعریف میشه که:

سازمان در هر منطقه برای انجام امور ثبتی شرکت­ها و مالکیت صنعتی ومعنوی در اون منطقه، واحدی به نام واحد ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی ومعنوی تأسیس میکنه. همۀ اشخاص حقوقی­ای که در منطقه فعالیت اقتصادی دارن، باید ظرف سه ماه از تاریخ اعلام ثبتی وضعیت خود رو با مفاد این تصویب­نامه و دستورالعمل­های اون تطبیق بدن، در غیر اینصورت مرجع صالح به تقاضای سازمان از ادامۀ فعالیت این اشخاص جلوگیری میکنه. دستورالعمل­های اجرایی این ماده توسط سازمان هر منطقه تهیه، و به اجرا گذاشته میشه.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تمام سوابق و مدارک مربوط به اشخاص حقوقی­ای که قبل از ایجاد واحد ثبتی منطقه، در نقاط دیگۀ کشور به ثبت رسیده­اند رو بنا به تقاضا، برای اون واحد ثبتی ارسال میکنه. سازمان ثبت برای اینکه مشکلی برای تعیین نام­های مشابه برای شرکت­های در حال ثبت به وجود نیاد با واحدهای ثبتی مناطق هم همکاری میکنه.

طبق قانون ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی و معنوی، در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران، انواع شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری ذکر شده در قانون تجارت و سایر قوانین ایران میتونن در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسن، به شرط اینکه موضوع فعالیت اونها قانونی باشه. در هر حال امکان تأسیس و فعالیت اونها تحت قوانین وجود داره.

طبق قانون برنامۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مقرر شده تا به منظور سازماندهی مناطق ویژۀ اقتصادی و ایفای نقش مؤثر اونها در تحقق اهداف سند چشم انداز بیست سالۀ نظام، مدیریت یکپارچه­ای و ایجاد رشد اقتصادی، تعامل بیشتر اقتصاد ملی و جهانی و ارائۀ الگوی ملی مؤثر موارد زیر رعایت بشه:

الف) مدیران سازمان­های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب میشن و کلیۀ وظایف، اختیارات و مسئولیت­های دستگاه اجرایی دولتی مستقر در این مناطق، به جزء نهادهای دفاعی و نظامی به عهدۀ اونهاست.

ب)سازمان­های مناطق آزاد، منحصراٌ براساس قانون چگونگی ادارۀ مناطق آزاد تجاری – صنعتی و اصلاحات بعدی اون و قانون کار اداره میشن.

نکتۀ مهم اینه که ثبت شرکت­ها توی مناطق ویژۀ اقتصادی شرایط دیگه­ای داره. طبق قانون تشکیل و ادارۀ مناطق ویژۀ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، موظفه تا براساس درخواست سازمان منطقه، اقدامات زیر رو انجام بده:

ثبت شرکت، شعب و یا نمایندگی شرکت­هایی که قصد فعالیت در منطقه رو دارن، بدون در نظر گرفتن میزان مشارکت سهام داخلی یا خارجی اونها و  ثبت مالکیت­های مادی ومعنوی در منطقه. طبق قانون، ثبت شرکت­ها و یا شعب نمایندگی شرکت­ها در مناطق ویژۀ اقتصادی براساس درخواست سازمان منطقه بوده و برعهدۀ ادارۀ ثبت اسناد و املاک مربوطه ست، این ثبت طبق قانون ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی ومعنوی، و اصلاحات بعدی اون انجام میشه.

در نتیجه، ثبت شرکت در مناطق ویژۀ اقتصادی با ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری متفاوته؛ هرچند شرایط و ضوابط یکیه، اما توی مناطق ویژه ثبت به عهدۀ سازمان اسناد و املاک کشوره، ولی ثبت در مناطق آزاد تجاری به عهدۀ واحد مستقل ثبت شرکت­ها در مناطق آزاده.

در قوانین و مقررات بعدی این آشفتگی و پیچیدگی بیشتر هم میشه، بطوریکه طبق برنامۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مقرر شده تا برای تقویت موقعیت کشور در شبکۀ حمل و نقل هوایی بین­المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل و نقل کالا و مسافر و اشتغال­زایی و تبدیل شدن فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قطب اول حمل و نقل بار در منطقه و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه، با تأکید بر استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی این فرودگاه، یک شهر فرودگاهی در محدودۀ فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ایجاد بشه، و یک منطقۀ آزاد تجاری و منطقۀ ویژۀ اقتصادی هم در قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت مادر تخصصی فرودگاه­های کشوربه وجود بیاد، که اساسنامۀ اون به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران رسیده. همونطور که مشاهده میشه، بر طبق این قانون و اساسنامۀ مصوب، سرپرست مربوط به منطقۀ آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر عهدۀ یک شرکت دولتی که زیر نظر وزارت راه و شهرسازیه هست، که با در نظر گرفتن سرپرستی جداگانۀ اون، باعث میشه تا سه گانگی صلاحیت در مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) توسط قانون­نویسان ایجاد بشه.

پیشنهاد میشه این آشفتگی صلاحیت­ها در این مناطق با در نظر گرفتن اصول ثبتی برای آسون کردن خدمت رسانی به اشخاص حقیقی و حقوقی و فعالان تجاری و اقتصادی و با نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک مورد اقدام قرار بگیره، و فقط برای فراهم کردن تسهیلات و امکانات و ضروریت­های هر منطقه، راهکارهای اجرایی مناسب توسط مناطق آزاد در نظر گرفته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *