آیا میدانید مسئولیت شرکا چیه ؟

طبق قانون تجارت،هر کسی به عنوان شریک وارد یک شرکت تضامنی بشه، مانند بقیه شرکا تضمین کننده بدهی­های شرکته، اگرچه این بدهی­ها قبل از ورود اون به شرکت اتفاق افتاده باشه، شریک جدید حتی در صورت تغییر نکردن اسم شرکت هم باز در پرداخت بدهی­ها شریکه. هر قراردادی بین شرکا خلاف این موضوع باشه، برای اشخاص ثالث اعتبار نداره.
زمانی که شرکت تضامنی منحل بشه،تا زمانی که قرض­های شرکت رو از دارایی شرکت باز پرداخت کنن، هیچ یک از شرکا حق برداشت نخواهند داشت و طلبکاران شخصیشون هم حقی از دارایی شرکت ندارن. اگر دارایی شرکت برای پرداخت قرض­های شرکت کفایت نکنه، طلبکارای شرکت حق دارن بقیه طلب خودشون رو از تمام، یا فرد فرد شرکای ضامن بخوان، ولی در این مورد حق تقدمی نسبت به طلبکارای شخصی شرکا ندارن.
به ورشکستگی شرکت تضامنی بعد از انحلال هم می­توان حکم داد، به شرطی که دارایی­های شرکت تقسیم نشده باشه.
با ورشکستگی شرکت تضامنی نمیشه گفت شرکا هم ورشکسته ان، و با ورشکستگی بعضی از شرکا هم نمیشه شرکت رو ورشکسته اعلام کنیم.
طلبکارای شخصی شرکا حق ندارن طلبشون رو از دارایی شرکت بخوان، ولی می تونن نسبت به سهم شریکی که ازاش طلب دارن، در صورت انحلال شرکت هر اقدام قانونی انجام بدن.
طلبکارای شخصی، در صورتیکه نتونن طلبشون رو از دارایی­های شخصی فرد بدهکار بهشون وصول کنن یا سهم فرد بدهکار در شرکت هم کفاف بدهیشو نده، میتونن انحلال شرکت رو تقاضا کنن.(چه شرکت محدود یا نامحدود تشکیل شده باشه) به شرط اینکه لا اقل شش ماه قبل قصد خودشون رو به وسیله اظهارنامۀ رسمی به اطلاع شرکت رسونده باشن، در اینصورت بعضی از شرکا می تونن بدهی­های طلبکاران شریک بدهکارو پرداخت کنن و از انحلال شرکت جلوگیری کنن.
درصورتیکه یکی از شرکا به شریک دیگۀ خود در شرکت بدهکاره، دو طرف نمی تونن از سهم خودشون در شرکت برای رفع بدهی اقدام کنن. اما بعد انحلال شرکت اگر طلبکار، طلبش رو در یافت نکرده باشه میتونه از سهم شریک بدهکار به خودش، بدهیشو طلب کنه.
اگر شرکت ضرر کنه و سهم الشرکه کم بشه تا زمانی که این کمبود جبران نشه، بازپرداخت هرنوع سود به شرکا ممنوعه.
جز در مواردی که گفته شد شرکت نمی تونه هیچ یک از شرکا رو مجبور به تکمیل سرمایه کنه، یا اون رو به علت ضررهای وارده به شرکت ملزم کنه بیش از اون که در شرکت­نامه مقرر شده، سرمایه بده.
هیچ شریکی هم بدون رضایت شرکای دیگه نمی تونه توی تجارتی از نوع تجارت شرکت، شرکت کرده یا به عنوان ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکت دیگه ای که نظیر اون تجارت رو داره ، وارد بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *