با توجه به اینکه مرحلۀ تأیید نام به عنوان یکی از مراحل ثبت تأسیس و تغییرات شرکت­ها به حساب میاد و با توجه به اینکه نام تجاری به صورت جداگانه ثبت نمیشه، بنابراین مقررات مجزایی هم دربارۀ اون وجود نداره؛ ولی با این حال ملاک اقدام تعیین نام، دستورالعمل ابلاغی در سایت اطلاع رسانی ثبت شرکت­هاست. به طور کلی نام­های درخواستی علاوه بر اینکه نباید مشابهشون وجود داشته باشه، نباید شامل عنوان­هایی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارن و یا کلمات ترکیبی فارسی که تداعی کنندۀ واژه­های بیگانه­اند باشن، نام­ تجاری نباید حاوی کلمات و عبارت­هایی باشه که خلاف موازین شرعی و نظم عمومین وهمین طور در انتخاب نام تجاری نباید از واژه­های زشت، مستهجن و خلاف اخلاق حسنه استفاده کرد.

طبق دستور العمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی، متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی میتونن با مشخص کردن نوع شخصیت حقوقی و ارائۀ مدارک لازم، نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی مورد نظرشون اقدام کنن.

نام اشخاص حقوقی از بین کلمات با معنی که متقاضیان ثبت ــ چه ایران و چه خارجی ـــ ارائه میدن، پیشنهاد داده میشه. بعضی از اشخاص حقوقی برای ثبت اسم مورد نظرشون نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی­صلاح دارن، این اشخاص باید قبل از اینکه تقاضای خودشون برای ثبت تأسیس رو به مرجع ثبت شرکت­ها ارائه بدن، برای اخذ مجوز اقدام کنن و مجوز رو همراه با بقیۀ مدارکشون ارائه بدن.

مهلت اعتبار نام تأیید شدۀ اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی میشه، نامحدوده. اعتبار تأیید نام شخص حقوقی در شرف تأسیس یا تغییرات، سه ماه از تاریخ تأییده؛ که این مدت برای شرکت­های سهامی عام شش ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی مؤسسه.

نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد زیر تأیید نمیشه:

ــ نام­هایی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارن

ــ نام­هایی که در اونها از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشه؛

ــ نام­هایی که مخالف موازین شرعی و نظم عمومی باشن، و یا شامل کلمات بی معنی یا الفاظ بد و مستهجن و خلاف اخلاق باشن؛

ــ نام، نام اختصاری و یا حروفی که متعلق به دولت باشن، مثل ایران، کشور، ناجا، نزاجا ، مگر با ارائۀ مجوز از مقام صلاحیت­دار دولتی؛
ــ اگر در یک نام پیشنهادی ترکیب شدن دو کلمۀ فارسی تداعی کنندۀ یک واژۀ بیگانه (خارجی) باشه.

اگر تفاوت یک نام پیشنهادی با یک نام ثبت شده فقط در استفاده از پسوندهای جمع (مثل ان، ون، ین، ها، و جمع مکسر) و یا حذف اونها باشه باز هم امکان ثبت اون اسم وجود نداره.

اگر اسم یک شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشه، امکان انتخاب نام جدیدی که مشتق از اون اسم ثبت شده باشه، برای شخصیت حقوقی دیگه­ای وجود نداره؛ برای مثال اگر نام شرکت بامداد البرز در بانک اطلاعاتی به صورت ثبت شده وجود داشته باشه، دیگه نام بامداد حتی اگه به تنهایی ثبت نشده باشه هم، به شخص دیگه­ای داده نمیشه. البته این موضوع با بعضی از اصول کلی حقوقی متفاوته که جا داره ادارۀ تعیین نام، روش خودش برای تأیید نام رو در این مورد اصلاح کنه.

هم چنین کلمه­هایی که خیلی شبیه اسم­های ثبت شدۀ دیگه باشن و یا باعث گمراهی بشن هم به عنوان نام شرکت تأیید نمیشن.

اضافه کردن اعداد به اسم­های ثبت شده، پذیرفته نمیشه، و اگه در نام­های پیشنهادی جدید از اعداد استفاده بشه، این عددها باید به صورت حروفی نوشته بشن.

نام­های تأیید شده، به صورت جداگانه و جدا از انتقال مالکیت شرکت قابل انتقال نیستن.

نام اشخاص حقوقی ثبت شده بوسیلۀ یک صورت جلسه که با رعایت قوانین و مقررات و متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت­ها ارائه میشه، قابل تغییره. در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی، رعایت قانون تجارت و آیین­ نامۀ ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری اجباریه.

برای تعیین نام در مناطق آزاد متقاضیان باید نام اون منطقۀ آزاد رو در نام درخواستی قید کنن، مثلاٌ متقاضی درخواست ثبت نام سپهر سبز در منطقۀ آزاد کیش رو میده و نامی که تأیید میشه سپهر سبز کیش خواهد بود، ولی این روش برای تعیین نام در مناطق آزاد غیر مستنده و وجهۀ قانونی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *