تنظیم دفاتر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از جمله دفاتر ثبت شرکت­ها تأثیر گرفته از قوانین و مقررات و شیوه­های جدید ثبتیه. از جملۀ این مقررات می تونیم به دستورالعمل ثبت الکترونیکی شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری و همچنین قانون جامع حد نگار (کاداستر) و آیین نامۀ اجرایی اون اشاره کرد.

طبق آخرین دستورالعمل چگونگی ثبت الکترونیکی شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری ریاست ثبت اسناد و املاک (دکتر تویسرکانی)، تنظیم دفاتر ثبت شرکت­ها به صورت الکترونیکی پیش بینی شده.

همینطور در قانون جامع حدنگار(کاداستر) کشور هم تنظیم دفاتر مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک که دفاتر ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیر تجاری هم جزئی از اونهاست، بصورت الکترونیکی پیش بینی شده.

طبق آیین نامۀ اجرایی قانون جامع حدنگار(کاداستر)، سازمان ثبت اسناد و املاک موظف شده تا برای ثبت تأسیس انواع اشخاص حقوقی و تغییرات اونها، دفاتر الکترونیکی مربوطه رو در سامانۀ مرکزی ایجاد کنه و امکان بهره برداری بر خط از اونها رو برای ادارات ثبت و ادارۀ کل ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری فراهم کنه. اسناد ثبت تأسیس و ثبت تغییرات انواع اشخاص حقوقی با بهره گیری از ظرفیت­های اخذ اثر انگشت دیجیتالی یا امضاء الکترونیک تنظیم و در دفتر الکترونیکی ثبت میشن و بعد از اون در سامانه­های متمرکز سازمان ذخیره سازی میشن. سازمان با توجه به تکالیف قانونی مربوطه، کلیۀ دفاتر دست­نویس مورد بهره برداری در واحدهای ثبتی، دفترخانه­های اسناد رسمی، دفترخانه­های ازدواج وطلاق، ادارات اجرای اسناد رسمی و همچنین ادارات ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری و مرکز مالکیت معنوی سازمان رو به تدریج و با رعایت مهلت مقرر در قانون به دفاتر الکترونیک تبدیل میکنه.

در حال حاضر، دفاتر ثبت شرکت­ها به صورت الکترونیکی و با اختصاص دادن شمارۀ صفحه و شمارۀ جلد، به صورت الکترونیکی و مرتبط با شمارۀ ثبت و شناسه ملی شخصیت حقوقی تهیه میشه. علاوه بر شناسایی و درج زمان دقیق تنطیم سند و تحریر و امضای مسئول اداره و متقاضی ثبت، تمامی سوابق نسخۀ الکترونیکی دفتر هم در آرشیو آگهی­های ثبتی در سامانۀ آگهی­های سازمان ثبت اسناد و املاک قابل رؤیته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *