در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با رتبه بندی شرکت بپردازیم.
در صورتی که به دنبال رتبه بندی شرکت و یا استفاده از خدمات رتبه بندی هستید در این مقاله همراه ما باشید، رتبه بندی یک شرکت از مواردی است که باید توسط مدیران و اعضا موسس شرکت مورد توجه قرار گیرد. رتبه بندی نقش بسزایی در رشد و توسعه یک شرکت می تواند داشته باشد.

رتبه بندی شرکت چیست؟

حتما بارها، کلمه رتبه بندی شرکت را شنیده اید، در صورتی که شرکتی تاسیس کرده اید و یا آن را به ثبت رسانده اید باید رتبه بندی آن را نیز در دستور کار قرار دهید.
رتبه بندی شرکت ها در واقع از تعدادی معیارها تشکیل شده است که بر اساس آن شرکت های از لحاظ کیفیت، توانایی و شایستگی مورد سنجش قرار می گیرد.
البته این سنجش بر اساس استانداردها و آیین هایی که از قبل موجود است، انجام می گیرد که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین شده است.

برای اعتبار سنجی یک شرکت به منظور رتبه بندی، موارد مختلفی از جمله تجربه کاری، سوابق بیمه برای بررسی درستی قراردادها، تعداد نفرات و بازدهی آنها، توان اقتصادی، فنی، مهندسی و اظهارنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

رتبه بندی شرکت

رتبه شرکت ها در چه شاخه های انجام می پذیرد؟

با توجه به مصوباتی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت عمرانی استانداری ها تدوین شده است، رتبه بندی مربوط به شرکت ها در ۵ شاخه و یا بخش انجام می پذیرد که شامل شاخه های ذیل هستند:

  • رتبه بندی پیمانکاری
  • رتبه بندی مشاوران
  • رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت
  • رتبه بندی انبوه سازان

رتبه بندی پیمانکار چیست؟

یکی از انواع رتبه بندی شرکت ها و مهم تر آنها مربوط به رتبه بندی پیمانکاری است، این رتبه بندی در مواردی از جمله امور عمرانی و اجرایی است. در این رتبه بندی قراردادهایی که در زمینه ساخت، عمرانی، پیمانی و نظارتی هستند مورد ارزیابی واقع می شوند.

به طور کلی پیمانکاران را می توان در دو گروه طبقه بندی کرد، یکی پیمانکاران حقوقی و دیگری نیز پیمانکاران حقیقی است.
پیمانکار حقیقی شخصی است که رتبه پیمانکاری دارد و عضو یک شرکت محسوب می شود.
پیمانکار حقوقی نیز به کسی گفته می شود که در اداره ثبت، ثبت شده و بر اساس قواعد حقوقی و قانونی رتبه بدست می آورد.

در رتبه بندی پیمانکارها امتیاز یک تا پنج داده می شود، هر پیمانکاری که رتبه یک را بدست آورد لحاظ فنی و کیفی در شرایط بالاتر و ایده آل تر قرار دارد و رتبه پنج نیز به عنوان پایین ترین رتبه در رتبه بندی یک شرکت به حساب می آید.

آشنایی با رتبه بندی شرکت و مزایای آن

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

شرکت هایی که صرفا در زمینه فناوری اطلاعات، مشغول به فعالیت هستند می توانند در این نوع رتبه بندی، مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. ارزیابی شرکت های انفورماتیک وابستگی زیادی به درآمد آن دارند هر چقدر یک شرکت انفورماتیک از درآمد بالاتری برخوردار باشد نشان دهنده سطح کیفی بالای آن است، پس از رتبه بندی یک شرکت انفورماتیک باید دوازده ماه بعد مجددا برای رتبه بندی اقدام شود، چرا که رتبه های این شرکت ها فقط ۱۲ ماه دارای اعتبار است.

تایید توسط اداره مالیات از مهمترین شرایط برای رتبه بندی این نوع شرکت ها است، همچنین در روند تایید وجود تعداد کارکنان تخصصی در این شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد و پروژه های تحویلی به کارفرما نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

رتبه بندی مشاوران

رتبه بندی مشاوران نیز از جمله مواردی است که در رتبه بندی شرکت ها انجام می پذیرد، این نوع رتبه بندی فرق زیادی با رتبه بندی شرکت های عادی ندارد. تنها تفاوت در این است که رتبه مشاور در شرکت های مشاور مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی رتبه یک شرکت فعال مشاور زمانی ممکن است که تعدادی افراد متخصص در شرکت حضور داشته باشند و همچنین از سوابق و مهارت های کافی نیز در زمینه تخصصی خود برخوردار باشند.

مزایای رتبه بندی یک شرکت چیست؟

  • احتمال همکاری و عقد قرارداد با شرکت های دولتی بیشتر می شود.
  • امکان همکاری با شرکت های خارجی بیشتری می شود.
  • نقاط ضعف و قوت شرکت مشخص خواهد شد.
  • فرصت ها و تهدیدها در بازار رقابتی مشخص می شود.
نحوه بررسی یک شرکت برای رتبه بندی

بررسی شرکت ها به منظور رتبه بندی در دو قسمت انجام می پذیرد، در بخش اول ارزیابی مربوط به توان فنی و کاری شرکت از لحاظ درآمد و تعداد پروژه های انجام شده بررسی می شود. در مرحله دوم مدیران و مقام های یک شرکت مورد بررسی خواهند بود بر همین اساس مقام های بالاتر شرکت نباید به صورت رسمی دارای شغل دولتی باشند و همچنین مدیران نباید در زمان انجام پروژه ها خلاف قوانین اقداماتی انجام داده باشند که در طرح اختلال ایجاد کند.

مراحل رتبه بندی شرکت

 مراحل رتبه بندی شرکت

در واقع شما از زمانی که برای ثبت شرکت خود در اداره کل ثبت شرکت ها، اقدام می کنید، رتبه بندی یک شرکت آغاز می شود هر چند شما در این مرحله هنوز در خواست خود را برای ارزیابی نداده اید ولی سوابق کاری یک شرکت و کیفیت فنی و تخصصی آن از همان روز ثبت بررسی می شود و لذا باید از همان ابتدا پیشی گرفتن در رتبه بندی را در ذهن خود داشته باشید.

رتبه بندی یک شرکت به صورت رسمی زمانی آغاز می شود که خود شما برای رتبه بندی آن درخواست ارسال کنید برای همین منظور به سامانه ساجات مراجعه کرده و درخواست رتبه بندی را وارد کنید برای این منظور می توانید از خدمات موسسه ما نیز بهره مند شوید.

خدمات رتبه بندی شرکت

موسساتی هستند که در زمینه رتبه بندی شرکت ها خدمات ارائه می دهند، موسسه ما نیز به صورت تخصصی در زمینه رتبه بندی خدمات ارائه می دهد و شما دریافت خدمات و مشاوره های لازم از طریق شرکت ما می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و در کمترین زمان ممکن، رتبه شرکت خود را بدست بیاورید.

از مهمترین خدمات موسسه ما در زمینه رتبه بندی می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • راهنمایی جامع در زمینه رتبه بندی شرکت
  • مشاوره های تخصصی در رابطه با شاخه های مختلف رتبه بندی
  • ارزیابی کیفی شرکت و آمادگی برای رتبه بندی
  • برآورد میزان هزینه های رتبه بندی
  • همکاری در زمینه رتبه بندی شرکت

راهنمای رتبه بندی شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه رتبه بندی شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام راهنمای ثبت شرکت داران دنبال نمایید.

باز کردن چت
مشاوره در واتس اپ
مشاوره در واتس اپ
سلام.
چه کمکی بهتون میتونم بکنم؟