ثبت شرکت در تهران و یا دیگر شهر های کشور اولین گام درست در شروع یک کسب و کار اقتصادی است.خواه شما دارای شرکاء متعدد باشید و خواه به صورت فردی(بله درست خواندید) قصد شروع یک کار را دارید.
بهتر است که کسب و کار خود را در قالب یکی از انواع ثبت شرکت ها که مناسب شماست راه اندازی نمایید.
پس گام نخست را در این خصوص آگاهانه بردارید.از آنجا که مراحل ثبت دارای پیچیدگی های مختلفی می باشد عدم اطلاع دقیق در این خصوص میتواند ثبت یک روزه یک شرکت را تا ماهها به تاخیر بیندازد.

نیاز به مشاوره در مورد ثبت شرکت دارید ؟ همین الان با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱۸۷۷۹۰

ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور و لزوم آن شاید برای شما در ابتدا کمی گنگ به نظر بیاید. ولیکن دیگر شرکای تجاری شما مانند تامین کنندگان، مشتریان و بانک ها و موسسات پولی و مالی و … علاقه مند هستند با اشخاصی همکاری نزدیک داشته باشند که از اعتبار ثبتی لازم برخوردار هستند و اصول پایه اعتباری را در شروع و ادامه کسب و کار خود رعایت نمایند.

با ثبت شرکت در تهران و یا دیگر نقاط کشور شما از همان ابتدا نام و موضوع فعالیت شرکت و سرمایه شرکت را به صورت قانونی مشخص میکنید.
حال طرفین شرکت شما به راحتی میتوانند هویت حقوقی شما را راستی آزمایی نمایند و با خیال آسوده تصمیم به شروع همکاری یا اعطای اعتبارات لازم به شما نمایند.

ثبت شرکت

با ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط ایران و تعیین درست نوع آن میزان تعهدات شما برای روزهای بحرانی .شرکت و ورشکستگی شرکت مشخص شده و در صورت بروز اتفاقاتی از این قبیل زندگی شخصی شما به چالش کشیده نمی شود.

مقاله ثبت شرکت را برای این نوشتم که در این دو دهه که به عنوان مدیر بزرگترین مجموعه ثبت ایران مشغول به خدمت رسانی هستم بارها در این مورد از من سوالاتی شده که ” آیا لزومی به انجام ثبت شرکت است یا خیر ؟ “

سعی کردم در این مقاله کوتاه و با زیانی ساده، تمامی سوالات رایج در مورد ثبت شرکت را پاسخ دهم .

به شما اطمینان میدهم که با خواندن این مقاله میتوانید کاملا به این حوزه مسلط شده و به درستی در مورد انواع ثبت شرکت و هزینه و مدت زمان آن و هر آنچه که نیاز دارید مطلع و تصمیم گیری نمایید. پس تا پایان مقاله با ما همراه شوید .

ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط ایران و مزایای آن

در ابتدا ثبت شرکت در تهران و دیگر شهرهای ایران برای قانونمند شدن روابط فیمابین دو یا چند شریک در . انجام امور تجاری و بازرگانی و … بود تا حقوق هر یک از شرکا مشخص و تعهدات هریک از آنها در قبال شرکت معلوم گردد .
ولیکن با مشخص شدن مزایای بیشمار آن ، امروزه افراد حقیقی نیز که  برای انجام امور خود نیازی به شریک ندارند ، با یکی از افراد امین نزدیک . خود( مانند پدر ، مادر ، همسر ، فرزند و … ) حتی به صورت صوری شریک شده تا با اینکار بتوانند هویت قانونی بهتر و پایدارتری برای کسب و کار خود برپا سازند.

مزایای ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط ایران بسیار زیاد است که به چند ۸ مورد از آن اشارتی میکنم :

  1. کسب اعتبار هویتی والا برای کسب و کار در جامعه
  2. ایمن شدن کامل اموال شخصی هر فرد در مقابل خطرات ورشکستگی و مطالبات طلبکاران شرکت او
  3. قابلیت دریافت وام و تسهیلات بانکی زیاد از موسسات و بانک های داخلی و خارجی
  4. مشخص بودن حق و حقوق هر یک از شرکای موسس شرکت در قانون
  5. شرکت در مزایده ها و مناقصه های خصوصی و دولتی که نیاز به رتبه شرکتی دارند.
  6. استخدام نیرو های زبده تر که غالبا راغب هستند در شرکت ها فعالیت نمایند تا در کسب و کار حقیقی
  7. جلوگیری از انحلال کسب و کار در زمان انصراف هر یک از شرکا و جایگزینی افراد دیگر به سادگی
  8. ایجاد ارزش افزوده و حسن شهرت با بالا رفتن سال تاسیس شرکت

ثبت شرکت میتواند از اختلافات آتی شرکا به شدت جلو گیری کند . زیرا با انتخاب یکی از انواع شرکت ها ، در حقیقت روابط و تعهدات فیمابین شرکا کاملا مشخص میشود و در صورتی که یکی از شرکا زیاده خواهی نماید. قاضی به سرعت با توجه به نوع شرکت میتواند تعهدات شرکا و حقوق شرکا را در کمترین زمان ممکنه مشخص نماید .

ثبت شرکت ها در زمان بحران های مالی و قضایی کسب و کار، حافظ اموال شخصی موسسین و مدیران آن است و از این جهت است که در کشورهای غربی افراد حقیقی تک نفره، نوعی از شرکت را به نام شرکت تک نفره میتوانند اختیار کنند و خود را از آسیب های مالی مصون دارند. در بخش بعدی توضیحاتی برای درک بهتر این موضوع داده ام.

ثبت شرکت و تولد شخص حقوقی

با تاسیس شرکت شخص حقوقی متولد میشود. برای درک بهتر این موضوع . باید ابتدا به تعریف شخص حقیقی یا فرد توجه کرد به عبارت ساده هر فرد از زمان تولد شامل حق و حقوق معینی در اجتماع میگردد و برای او مدارک شناسایی همچون شناسنامه و کارت ملی صادر میکنند و هویت ایشان از طریق کارت شناسایی او در جامعه .راستی آزمایی شده و میتواند اموال و حقوق مختلفی را داشته باشد . به این فرد در قانون شخص حقیقی  گویند.

در زمان راه اندازی شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور در حقیقت شخص حقوقی متولد میشود که مانند شخص حقیقی در قانون دارای نام و مدارک شناسایی و شناسه ملی می باشد و همچون شخص حقیقی می تواند مالک اموال و صاحب حقوق مشخصه مختلفی باشد. به انواع شرکت های ایجاد شده در قانون شخص حقوقی گویند .

هنگام ایجاد یک شرکت ، ابتدا می بایست نام شرکت را انتخاب نمود و این شخص حقوقی منبعد با این نام در جامعه شناخته و فعالیت میکنند و مانند فرد حقیقی روزی با انحلال شرکت زندگی این شخص حقوقی پایان می یابد .

در ابتدای ثبت ، میزان سرمایه یک شرکت مشخص میگردد و به عبارت ساده تر سرمایه شخصیت حقوقی ، کاملا از دارایی های موسسین و اموال صاحبان آن جداست و در صورت بروز اتفاقات ناگواری چون ورشکستگی شرکت و یا مطالبات اشخاص دیگر ، شرکت است که می بایست پاسخگوی مدعیان بیرونی باشد و نه موسسین و مالکان آن.

بسته به نوع شرکت ، تعهدات موسسین در قبال شرکت و مدعیان بیرونی همچون طلبکاران و بانک ها میتواند فقط تا میزان سرمایه آورده ایشان برای شرکت باشد و لا غیر و اموال شخصی موسسین در این مواقع ( باز هم بسته به نوع شرکت) ربطی به طلبکاران نداشته و قابل مصادره و … از سوی هیچ کس نیست.

داشتن مشاور متخصص و متعهد در زمان ثبت ، میتواند موسسین را از اتفاقات ناخوشایند بسیاری در آینده محفوظ دارد. در این دودهه که ثبت ونک مشغول خدمت رسانی هستم. افراد موفق بسیاری را همچون استارتاپ های مطرح ملی کشور دیده ام که از همان ابتدای ثبت با حساسیت ویژه ای برای مشاوره مراجعه می نمودند. شما نیز میتوانید برای مشاوره رایگان با بیش از ۱۴۰ کارشناس خبره ثبت ونک، همینک با ما تماس بگیرید.

چه افرادی مجاز به ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور هستند؟

اجازه داشتن برای تاسیس شرکت در تهران و دیگر شهر های کشور  بدین معناست که در حقیقت قانونگذار به چه گروهی از افراد حقیقی و حقوقی اجازه ایجاد شرکتی جدید را میدهد برای پاسخ به این موضوع باید عرض کنم که در قانون جمهوری اسلامی ایران اجازه ایجاد شرکت به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی داده شده و حتی مجرمین و اشخاصی که سوء پیشینه نیز دارند میتوانند با عنوان موسس و سهام دار ، اقدام به ثبت نمایند.
ولیکن اینگونه از افراد تا رفع سوء پیشینه کیفری نمیتوانند درسمت های مدیرعاملی ، رئیس و یا عضو هیات مدیره و بازرس شرکت قرار بگیرند .

آیا ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور برای افراد خارجی در ایران با مالکیت ۱۰۰ % امکان پذیر است؟

بله، ثبت برای اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی نیز با مالکیت صد در صد سهام شرکت امکان پذیر است و برای این منظور نیاز به کفیل و شریک ایرانی نیست و این افراد میتوانند با تماس با کارشناسان خبره موسسه ثبت ونک در کوتاه ترین زمان ممکن شرکت های خود را به صورت قانونی ریجستر نمایند.

درخواست ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور، از سوی اشخاص حقوقی

تاسیس شرکت برای اشخاص حقوقی نیز امکان پذیر است به عبارتی ساده تر اشخاص حقوقی نیز میتوانند با اشخاص دیگر حقیقی یا حقوقی تصمیم به ایجاد شرکت ثالثی با زمینه فعالیت مشابه و یا متفاوت از زمینه فعالیت خود بدهند و هیچ محدودیتی در تعداد شرکت هایی که اشخاص حقوقی سهام دار آنها هستند وجود ندارد.

حداقل اعضا مورد نیاز برای ثبت چند نفر باید باشد؟

در مورد حداقل اعضا مورد نیاز برای تاسیس شرکت ها باید خاطر نشان کنم که بسته به نوع شرکت این عدد متغییر است به عنوان مثال در شرکتها ی مسئولیت محدود حداقل دو نفر و در شرکت های سهامی خاص حد اقل سه نفر می بایست به سازمان معرفی و ارائه مدارک نمایند که این افراد میتوانند هم شخصیت حقیقی و هم شخصیت حقوقی داشته باشند.

انواع شرکت های قابل ثبت در اداره ثبت شرکتها در تهران و دیگر نقاط ایران

قوانین ثبت برگرفته از قوانین کشور فرانسه بوده و خوشبختانه در ایران میشود اکثر انواع شرکت ها را ثبت نمود با این اوصاف در ذیل به معرفی اجمالی انواع شرکت ها در ایران می پردازم. برای اطلاع دقیق تر از هریک از انواع شرکت ها در ذیل به مقاله مرتبط با آنها مراجعه کنید.

ثبت انواع شرکت ها در تهران

شرکت با مسئولیت محدود

یکی از رایج ترین انواع شرکت های ثبتی در ایران است به طور خلاصه در مورد این شرکت و خصوصیاتش باید گفت که این نوع از شرکت ها معمولا خانوادگی و بین دو نفر یا بیشتر از افراد حقیقی و یا حقوقی تشکیل میگردد و بی آنکه سرمایه این شرکت به قطعات سهام تقسیم شود، هریک از شرکا دارای سهم الشرکه هستند و هریک از شرکا فقط به میزان آورده خود در شرکت نسبت به قروض و دیون و تعهدات شرکت مسئول می باشند.
برای اطلاع بیشتر مقاله تخصصی ثبت شرکت مسئولیت محدود را مطالعه کنید.

شرکت سهامی خاص

این نوع شرکت نیز بسیار در ایران رایج است و ماهیت این نوع شرکت ( حتی اگر موضوع فعالیت بازرگانی نداشته باشد)، تجاری است و در این نوع شرکت موسسین می بایست تمام سرمایه شرکت را تامین نمایند.
البته در زمان ثبت نیاز به تامین ۳۵ درصد سرمایه شرکت است . همانگونه که از نام این شرکت پیداست ماهیت این نوع شرکت سهامی است یعنی هر کدام از موسسین دارای درصد مشخصی از سهام شرکت خواهند بود و در مقابل تعهدات و بدهی های شرکت به میزان درصدی که سهم دارند پاسخگو خواهند بود . برای اطلاع بیشتر مقاله تخصصی ثبت شرکت سهامی خاص را مطالعه نمایید.

شرکت سهامی عام

این نوع شرکت نیز همانند شرکت سهامی خاص ، یکی دیگر از انواع شرکت های بازرگانی در ایران است که سرمایه آن به سهام مختلف منقسم شده با این تفاوت که بخشی از سرمایه شرکت به روش فروش سهام به مردم تامین میگردد . در این نوع شرکت نیز سهام داران شرکت به میزان مبلغ اسمی سهامشان نسبت به شرکت و تعهدات آن مسئول هستند. برای اطلاع بیشتر مقاله تخصصی ثبت شرکت سهامی عام را مطالعه کنید.

شرکت تعاونی

بر اساس ماده ۱۷ قانون تجارت ایران ، تمام یا حداقل ۵۱% سرمایه آن بوسیله اعضا شرکت تامین و وزارت خانه ها و بانک ها و … میتوانند بدون آنکه سهامی از این شرکت ها را در اختیار گیرند، از راه وام و تامین مالی مشروع و بدون بهره مانند مشارکت ، مساقات و مضاربه و … به تامین مالی این نوع شرکت ها کمک نمایند (بند ۲ اصل ۴۳) . برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله تخصصی تاسیس شرکت تعاونی را مطالعه نمایید .

شرکت تضامنی

این نوع شرکت نیز یکی دیگر از انواع شرکت ها در ایران است که برای امور تجاری فیمابی ۲ یا چندین فرد تشکیل میگردد با این نکته که هریک از موسسین این نوع شرکت برای جبران بدهی و مطالبات این شرکت به میزان صد در صد ۱۰۰% شخصا مسئول هستند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا این نوع شرکت را افراد ثبت میکنن. در جواب آن باید بگویم برای جلب اعتماد بیشتر مردم و موسسات مالی و پولی . بانک ها و موسسات مالی و پولی به این نوع شرکت ها به راحتی تسهیلات میدهند زیرا از بازپرداخت آن خیالی آسوده تر دارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه مقاله تخصصی تاسیس شرکت تضامنی را مطالعه فرمایید.

ثبت موسسه

موسسه نیز یکی دیگر از روش های جاری ثبتی در ایران است برای درک بهتر واژه موسسه باید کمی توضیح در مورد تفاوت موسسه و شرکت ها بدهم . شرکت ها را باتوجه به موضوع فعالیت شان میتوان دسته بندی های مختلفی نمود . برخی از شرکت ها با هدفی به غیر از امور تجاری ایجاد میگردند مانند انجام امور ادبی ، علمی و … خواه این شرکت به دنبال منافع اقتصادی باشند و یا نباشند.

موسسات از جمله شرکت هایی هستند که برای امور غیر تجاری ایجاد میشوند و میتوانند نام هایی مانند بنگاه، کانون ، انجمن و … داشته باشندو همچنین میتوانند مالکیت خصوصی و یا دولتی داشته باشند. برای اطلاع بیشتر از ثبت موسسه و تفاوت موسسه و شرکت میتوانید مقالات تخصصی این حوزه را مطالعه نمایید.

مراحل ثبت شرکتها

حال که با مفهوم تاسیس شرکت و انواع آنها آشنایی پیدا کردید کمی نیز در مورد مراحل ثبت برایتان توضیح میدهم .
برای ثبت هریک از انواع شرکت ها  باید دو اقدام انجام شود ابتدا اینکه موسسین شرکت می بایت در جلسه ای که تمامی آنها حضور داشته باشند ( با این جلسه مجمع موسسین گویند ) اقدامات زیر را انجام دهند :

  1. تعیین اعضا موسسین شرکت
  2. تعیین ۵ نام پیشنهادی برای شرکت در شرف تاسیس
  3. تعیین موضوع اصلی فعالیت شرکت در این مرحله باید توجه نمایید که برخی از موضوعات فعالیت نیاز به اخذ مجوز دارند.
  4. تعیین سرمایه اولیه شرکت
  5. تعیین حق السهم هریک از موسسین
  6. تعیین اعضا هیات مدیره و مدیر عامل
  7. تعیین اینکه حق امضا مجاز شرکت با چه کسی است؟
  8. تعیین روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی های مجامع شرکت
  9. مشخص نمودن وکیل جهت مراجعه به سازمان ثبت برای ثبت و امضا ذیل دفاتر

اقدامات پس از امضا صورتجلسات

پس از امضا صورتجلسات مجمع موسسین و انتخاب مدیران و بازرسان شرکت، مدارک می بایست به سازمان ارسال گردد و تا زمانیکه آگهی تاسیس شرکت از سوی سازمان صادر نشود از نظر قانونی ثبت صورت نگرفته. مراحل زیر نیز برای آشنایی شما به ترتیب ذکر شده است:

  1. واریز وجوه تعیین نام
  2. ارسال نام های پیشنهادی
  3. اخذ تائیدیه تعیین یکی از نام های پیشنهادی
  4. تکمیل و تشکیل پرونده ثبتی
  5. واریز وجوه ثبتی
  6. ارائه مجوزات لازم در صورت لزوم
  7. رفع ایرادات و مغایرت های احتمالی
  8. اخذ آگهی تاسیس
  9. پرداخت وجوه روزنامه رسمی
  10. اخذ نسخه امضا شده روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  11. پرداخت هزینه های پلمپ دفاتر
  12. پلمپ دفاتر قانونی شرکت و اخذ آنها

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ها

بسته به نوع شرکت مدارک مورد نیاز برای ثبت متفاوت خواهد بود . برای اطلاع دقیق میتوانید به مقالات تخصصی هریک مراجعه نمایید .
لاکن در تمامی این موارد برای متقاضیان حقیقی باید کپی کارت ملی و شناسنامه و متقاضیان حقوقی آگهی آخرین تغییرات شرکت را که برابر با اصل شده است به وکیل و نماینده قانونی خود ارائه دهند و همچنین اخذ سوئ پیشینه برای هیات مدیره و مدیرعامل و گواهی عدم اعتیاد برای مدیر عامل از الزامات می باشد.

از سوی دیگر در مورد موضوعات فعالیت که نیاز به اخذ مجوز دارد میبایست موافقت اصولی و یا مستندات خود را در هنگام ثبت ضمیمه مدارک شرکت نمایند.

برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز برای انواع شرکت  بر روی لینک زیر کلیک کنید :

  1. مدارک مورد نیاز برای شرکت مسئولیت محدود
  2. مدارک مورد نیاز برای موسسه
  3. مدارک مورد نیاز برای شرکت سهامی خاص
  4. مدارم مورد نیاز برای شرکت تعاونی
  5. مدارک مورد نیاز برای شرکت تضامنی
  6. مدارک مورد نیاز برای شرکت سهامی عام

نحوه تعیین نام شرکت ها :

در مورد تعیین نام شرکت باید بگویم که شما می بایست ۵ نام پیشنهادی که بایستی شرایط خاصی را داشته و حداقل از سه سیلاب تشکیل شده به ترتیب اولویتتان ، به اداری ثبت شرکت پیشنهاد دهید و این سازمان از میان این نام ها در صورت نبود مشکل یکی را تائید می نماید. برای اطلاع بیشتر از حوزه تعیین نام مقاله مرتبط با نحوه تعیین نام شرکت را مطالعه نمایید.

تعیین موضوع فعالیت در زمان ثبت

از آنجا که شرکت ها از ابتدا می بایست موضوع فعالیت خود را مشخص نمایند آنها به دو دسته تقسیم میشوند :

برخی موضوعات فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز دارد به عنوان مثال برای یک شرکت تبلیغاتی شما نیاز دارید ابتدا مجوز های لازم را اخذ تا بتوانید موضوع فعالیت تبلیغاتی را در زمینه  های کاری شرکت بگنجانید برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنم مقاله تخصصی این حوزه را با نام ” فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز دارند ” را مطالعه فرمایید.

برخی دیگر از موضوعات فعالیت شرکت ها نیاز به اخذ مجوز ندارند برای اطلاع دقیق از موضوعات فعالیت شرکت هایی که نیاز به اخذ مجوز برای درج فعالیت در زمان ثبت شرکت ندارند مقاله تخصصی ” فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز ندارند ” را مطالعه فرمایید.

هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۱

هزینه های ثبت به دو دسته تقسیم میشود.
اول هزینه وکیل که موسسه ثبت ونک این هزینه را در سال ۱۴۰۱ از ابتدا تا انتهای انجام امور ثبتی دویست هزار تومان قرارداده و ثانیا هزینه واریزی های دولتی و سازمانی که بریارکت های مختلف متفاوت است و برای اطلاع دقیق میتوانید مقاله ” هزینه های تاسیس شرکت در سال ۱۴۰۱ چه مقدار است ؟  ” را مطالعه فرمایید.

زمان لازم برای ثبت در سال ۱۴۰۱

موسسه ونک انواع شرکت های شما را در کمتر از ۵ روز کاری پس از تحویل مدارکتان ، در تهران و دیگر نقاط ایران ثبت و آگهی تاسیس را به شما ارائه میدهد.

امیدوارم توانسته باشم با زبانی ساده تمامی موارد حوزه ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط ایران را به اختصار برایتان بازگو نمایم در صورت داشتن هرگونه سوال لطفا با کارشناسان تماس بگیرید .
شماره تماس و مشاوره رایگان : ۰۲۱۸۷۷۹۰

ثبت ونک

منبع : ثبت شرکت در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *