آیا میدانید شرکت های تعاونی چه نوع شرکتی هستند؟

تعریف شرکت­ تعاونی
نوع دیگه­ای از شرکت­های تجاری که سرمایه و ضمانت و تعهد شرکا در اون تأثیری نداره، بلکه تعداد شرکا و اکثریت اونها موثره، شرکت­های تعاونیه. در شرکت­ تعاونی ممکنه اعضا سرمایه و سهم یکسان از سود نداشته باشن، اما هر عضو بدون توجه به در صد سهامش، تنها یک رأی داره و نسبت سهام به رأی در این شرکت­ها وجود نداره. در واقع تعاونی متکی به اعضاست نه به سرمایه.

شرکت تعاونی، شرکتیه متشکل از عده ای از افراد که هم صنف یا تناسبی مشابه دارن، مثلاٌ همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستن، و برای دستیابی به منافع مشترک گرد هم میان و در حقیقت به هم کمک میکنن و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام تعاونی شرکت تأسیس میکنن. درواقع اعضای شرکت در کنار هم، جمعیتی کوچک رو تشکیل میدن که به عنوان مثال به تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع آوری پول جزئی هرکدوم می پردازن و کالای مورد احتیاج اعضا رو دست اول خرید میکنن و به همون قیمت تموم شده یا سود خیلی جزئی به اعضا میفروشن، و به این صورت واسطه­های غیر ضروری در کسب و تجارت حذف میشن.

قانون تجارت،شرکت­های تعاونی رو یکی از اقسام شرکت­های تجاری دونسته. طبق این قانون، شرکت تعاونی تولید، شرکتیه که بین عده ارباب حرف تشکیل می شه و شرکا مشاغل خودشون رو برای تولید و افروش اشیا یا اجناس به کار می برن.

طبق ماده اصلاحی قانون بخش تعاونی مصوب ۱۳۷۰ اهداف بخش تعاونی عبارتند از: جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت، اشتغال زایی، قرار دادن وسایل کار برای کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارن، پیشگیری از تمرکز وتداول ثروت، پیشگیری از انحصار، احتکار، تورم و کمک به تأمین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد و ارتقای کارایی بنگاه­های اقتصادی و بهره­وری منابع مادی و انسانی و فناوری و افزایش رقابت­پذیری در اقتصاد ملی و غیره.
شرکت­تعاونی، تقریباٌ در تمام کشورهای دنیا وجود داره و فعاله. اولین شرکت تعاونی در کشور انگلستان در سال ۱۷۶۹ بین عده­ای پارچه باف تشکیل شد. در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی شرکت ­تعاونی خاصی نبود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور بر سه پایه بخش دولتی، تعاونی وخصوصی قرار داده شد. در راستای خصوصی سازی بخش­های دولتی ،شرکتهای تعاونی لایق­ترین بخش خصوصی در این واگذاری هستن و باید مورد توجه قرار بگیرن.

در کشور ما در سال­های اخیر، شرکت­های تعاونی زیادی در قالب شرکت­های تعاونی کشاورزی و دامداری، تعاونی­های مسکن و غیره به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها به ثبت رسیدن که در اقتصاد کشور بتونن تأثیرگذار باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *