طبق قانون، علامت تجاری به صورت هر نشان قابل رؤیتی که بشه به وسیلۀ اون کالا یا خدمات اشخاص حقوقی رو از هم متمایز کرد، تعریف میشه. ثبت علامت هم طبق قانون، به معنیه به ثبت رسوندن یک علامت تجاری در دفتر ادارۀ ثبت شرکت­ها و با رعایت مقررات مخصوص ثبت علائم تجاریه.

طبق قانون ثبت اختراعات، علامت به صورت هر نشان قابل رؤیتی که بتونه کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی رو از هم متمایز کنه تعریف میشه. علامت جمعی هم هر نشان قابل رؤیتیه که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامۀ ثبت معرفی شده باشه و بتونه مبداء و یا هر خصوصیت دیگۀ کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی­ای  که از این نشان تحت نظر مالک علامت جمعی ثبت شده استفاده میکنن رو از بقیه متمایز کنه.

حق استفادۀ انحصاری از یک علامت، برای شخصیه که اون علامت رو طبق مقررات قانونی به ثبت رسونده باشه.

یک علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:

الف) نتونه کالاها یا خدمات یک مؤسسه رو از کالاها یا خدمات مؤسسۀ دیگه متمایز کنه.

ب) خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشه.

ج) مراکز تجاری یا عمومی رو به ویژه در مورد مبداء جغرافیایی کالاها یا خدمات، و یا خصوصیات اونها گمراه کنه.

د) عین یا تقلیدی از نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشان­های مملکتی و یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی تعلق به کشور، سازمان­های بین­المللی یا سازمان­هایی که تحت کنوانسیون­های بین­المللی تأسیس شده­اند، باشه، و یا مواردی که گفتیم جزئی از اون علامت باشن؛ مگه اینکه اجازۀ استفاده از اون، از طرف مقام صلاحیت­دار کشور مربوطه، و یا سازمان مرتبط با اون صادر شده باشه.

ه) عین و یا به طرز گمراه کننده­ای، شبیه یا ترجمۀ یک علامت یا نام تجاری باشه که برای همون کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسۀ دیگه­ای در ایران معروفه .

و) عین یا شبیه اون قبلاً برای خدمات غیرمشابه، ثبت و معروف شده باشه، به شرطی که عرفاً بین استفادۀ از علامت و مالک علامت معروف، ارتباط وجود داشته باشه، و ثبت اون به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد کنه.

ز)عین علامتی باشه که قبلاً به نام مالک دیگه­ای ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت اون مقدم یا دارای حق تقدم برای همون کالا یا خدمات، و یا برای کالا و خدماتیه که به خاطر شباهت و ارتباط باعث فریب و گمراهی میشن.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *