نام یک شرکت معرفی کنندۀ شخصیت و هویت اون شرکته. افراد ذی نفع و طرف قرارداد با شرکت، در نگاه اول با نام اون شرکت مواجه میشن و بعد با فعالیت و خدمات شرکت آشنا میشن؛ بنابراین اگر نام یک شرکت زیبا و معنادار باشه، باعث نفوذ بیشتر در کسب و کار اون شرکت میشه.

اسم شرکت بعضی اوقات به فعالیت شرکت بستگی داره، بعضی وقتا هم یه اسم خاصه، حتی ممکنه اسم یک شرکت از اسم یک یا چند نفر از شرکاء تشکیل شده باشه. اسم یک شرکت الزاماً اسم تجاری اون نیست، ولی چون شرکت تحت این عنوان فعالیت میکنه در بعضی از انواع شرکت­ها اسم شرکت، اسم تجاری اون هم محسوب میشه، و به همین دلیل بخشی از دارایی شرکت به حساب میاد. به جز شرکتهای تضامنی، در انواع دیگۀ شرکت­ها، اگر اسم شرکت اسم یکی از شرکاء باشه، اون شریک بعد از خروجش از شرکت، بدون انتخاب اسم جدید، نمیتونه تقاضای تغییر اسم شرکت رو بکنه، چون اسم شرکت متعلق به شرکته و جزء دارایی­های اون محسوب میشه.

بعضی اوقات ممکنه اسم شرکت، بیان کنندۀ یکی از مشخصه­های فعالیت اون شرکت باشه؛ مثل خدمات برق سپهر یا نصب آسانسور البرز، یا گاهاً ممکنه اسامی حاوی عناوین کلی مثل کشاورزی، صنعتی، پزشکی، بیمارستانی، تجاری، اقتصادی  باشن که این عناوین به نحوی با فعالیت شرکت مرتبطه.

در سال­های گذشته، مخصوصاً قبل از انقلاب اسلامی، به دلیل نبود بانک اطلاعاتی تعیین نام اشخاص حقوقی، یکی از مشکلات اساسی که وجود داشت مشکلات مربوط به تعیین نام بود، با صدور بخشنامه­های مختلف و طبق دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاک، تعیین شد تا برای جلوگیری از ثبت نام تکراری و حفظ حقوق صاحبان نام شرکت­های ثبت شده و به منظور در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مطمئن از شرکت­هایی که در مرکز و شهرستان­ها به ثبت میرسند، از کامپیوتر برای تنظیم و گردآوری این اطلاعات استفاده بشه، اینکار باعث میشه تا علاوه بر اینکه مشخصات کلیۀ شرکت­های ثبت شده همگی در حافظۀ کامپیوتر سپرده بشه، اطلاعات مربوط به نام­های شرکت­ها هم به روز نگهداری بشه.

برای تأیید نام شرکت­ها، ساختارهای اداری­ از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک در نظر گرفته شده، طبق آخرین تغییرات چارت سازمانی، ادارۀ تعیین نام اشخاص حقوقی در ادارۀ کل ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری، مسئول کارهای مربوط به تعیین نامه.

یکی از فناوری­های جدیدی که سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف ارائۀ خدمات نوین ثبتی در اختیار عموم قرار داده، نرم افزار جست و جوی نام شرکت­هاست، با استفاده از این نرم افزار، هر فرد ذی نفعی میتونه با مراجعه به پایگاه­های ادارۀ کل ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری، با وارد کردن کلمات و اسامی درخواستی خود، از اینکه نام مورد نظرش قبلاً ثبت شده یا نه، اطلاع حاصل کنه؛ بنابراین موارد تشابه نام درخواستی با سایر نام­های موجود در این پایگاه­های اطلاعاتی قابل مشاهده است. بعضی از نام­هایی که بوسیلۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی رد شده هم، جزء اسامی ممنوعه در این سامانۀ الکترونیکی قابل مشاهدست.

با وجود فناوری­های جدید تعیین نام، در قوانین مادر و قانون ثبت شرکت­ها، نظام جامعی برای چگونگی تعیین نام اشخاص حقوقی (از جمله شرکت­های تجاری) پیش بینی نشده، و این امر باعث اختلاف در نحوۀ تعیین نام شده.

در قانون تجارت و قانون ثبت شرکت­ها، هیچ تعریف ویژه­ای برای نام شرکت و نحوۀ اختصاص، و شرایط و ویژگی­های اون وجود نداره. در زمان تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۱۱ و در زمان تصویب لایحۀ اصلاحی قانون تجارت در سال ۱۳۴۷ حداکثر بیست هزار شرکت تجاری (در تهران) به ثبت رسیده بود، برای همین قانونگذار پیش بینی نمیکرد که امروزه صدها هزار شرکت در انواع مختلف و با اسامی متفاوت به ثبت برسه، به همین دلیل دغدغۀ تصریح یک قانون خاص برای تعیین نام در اون زمان برای قانونگذار وجود نداشته.

امروزه با توجه به اینکه حداکثر تعداد اسامی ایرانی و نام­های مورد تأیید فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نود هزار اسم هم نمیرسد، چگونگی اختصاص نام برای شخصیت­های حقوقی جدید نیاز به تصریح قانونگذار داره، تا حقوق اشخاص ثالث و سوابق شرکت­های ثبت شده زیر پا گذاشته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *