آیا میدانید مقررات کلی و عمومی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری چیست؟
لزوم ثبت شرکت :
طبق ماده ۱۹۵  قانون تجارت،ثبت شرکت های مذکور در قانون تجارت اجباریه.به دستور ماده دوم قانون ثبت شرکت ها ،کلیه شرکت های ایرانی باید به ثبت برسن و اگر شرکتی به ثبت نرسه نه تنها هر ذینفعی میتونه ابطال شرکت رو از دادگاه تقاضا کنه ،بلکه از یک طرف طبق ماده ۲۲۰قانون تجارت،شرکای آن در حکم شرکای شرکت های تضامنی اند و از طرف دیگر طبق ماده ۲ قانون ثبت شرکت ها،مدیران شرکت های متخلف ممکنه توسط دادستان به جزای نقدی هم محکوم شن و در صورت تقاضای دادستان اصولا حکم انحلال شرکت صادر شه.
اهمیت و فواید ثبت شرکت :
ثبت شرکت،علاوه بر این که به دولت کمک میکنه تا شرکت های تجاری رو کنترل کنه،فواید مهمی برای شرکای شرکت و مراجعین آنها داره که عبارتند از:
  1. وقتی شرکتی ثبت میشه قراردادهای بین شرکا، رسمی میشن و بعدها هیچ یک نمی تونن مانند اسناد غیر رسمی از وجود اساسنامه وشرکت نامه و سایر تصمیماتی که به ثبت شرکت رسیده اظهار بی اطلاعی نماین.
  2. ثبت شرکت برای معامله کنندگان با شرکت اونقدر از درجه اهمیت بالایی برخورداره که بدون مراجعه به اون اغلب معامله انجام نمیشه؛ چون کسی که میخوا قرار داد مهمی با شرکت منعقد کنه باید بدونه که سرمایه شرکت تا چه اندازه ست واختیار مدیران شرکت تا چه حد بوده وبالاخره قدرت وتوانایی این شخصیت حقوقی چقدره.مواد مهم ولازم هر شرکت در روزنامه کثیر الانتشار آگهی میشه تا همه از اون با خبر باشنعلاوه براین هر شخص خارج از شرکت هم می تونه به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه کنه و از محتویات اون باخبر بشه.
  3. همون طوری که اشاره شد ثبت شرکت نوعی رسیدگی ست که متصدیان این امورانجام میدن تا معلوم شه آیا برای بوجود آوردن این شخصیت حقوقی دقت های لازمه انجام شده وقوانین رعایت شده یا نه؟
  4. یکی دیگه از فایده های ثبت شرکت اینه که چون هر شرکتی تحت نام ثبت شده خاصی فعالیت تجاری میکنه ومعمولا اسم شرکت و اسم تجاری اون یکیند؛ اسم هر شرکتی از این نظر دارای ارزش اقتصادی بوده و قسمتی از دارایی شرکت رو تشکیل میده که قابل انتقالم هست (ماده۵۷۹ق.ت). به همین خاطر دیگران اجازه استفاده ازاون اسم رو ندارن.ولی در صورتی که شرکت ثبت نشده باشه اشخاص دیگری می تونن تحت اون اسم فعالیت کنن واز اعتبار اون شرکت استفاده کنن.
  5. در حال حاضر تمامی سازمان ها ،ادارات ،نهادها و بانک های دولتی وغیر دولتی در صورتی یه شرکت رو به رسمیت می شناسنن که شرکت مزبور ثبت شده باشه ومدارک معتبر مثل شرکت نامه ، یا اظهار نامه و آگهی تاسیس مبنی بر تاسیس وبه ثبت رسیدن اون شرکت داشته باشه و اگر شرکت ثبت نشده باشه قطعا بانک ها وموسسات مالی و اعتباری از ارایه تسهیلات وپرداخت وام به آن شرکت خودداری میکنن و کمتر سازمان ونهادی حاضر به عقد قرارداد با چنین شرکتی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *