طبق قوانین مربوط به تعیین نام شرکت­های تجاری، فقط بعضی از اسم­های درخواستی متقاضیان قبل از ثبت باید از دستگاه­های اجرایی مجوز بگیرن. در بخشنامه­ای که از طرف ادارۀ کل ثبت شرکت­ها و مؤسسات غیرتجاری فرستاده شده، اون دسته از اسم­هایی که قبل از ثبت به مجوز احتیاج دارن، مشخص شده؛ که بعضی از اونها عبارتن از:

ــ اسامی و عنوان­های مربوط به امور پولی و بانکی

مثل: بانک­ها و مؤسسات اعتباری، صرافی­ها، لیزینگ­ها، تعاونی­های اعتباری و صندوق­های قرض الحسنه، که اینها نیاز به مجوز از بانک مرکزی دارن.

ــ اسمی و عنوان­های بیمه­ای

مثل: بیمه، خدمات بیمه و کارگزاری بیمه، که باید از بیمۀ مرکزی مجوز بگیرن.

ــ اسامی و عناوین بورس

مثل: نهادهای مالی کارگزاران، معامله­گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه­گذاری مؤسسۀ رتبه بندی، صندوق سرمایه­گذاری، شرکت­های سرمایه­گذاری بورسی، پردازش اطلاعات مالی، تأمین سرمایه و صندوق بازنشستگی، که همۀ اینها نیاز به مجوز از سازمان بورس دارن. البته برای استفاده از هر نوع عنوان (سرمایه گذاری ترکیبی) در اسم شرکت، احتیاجی به مجوز سازمان بورس اوراق بهادار نیست، و فقط برای استفاده از عنوان (سرمایه گذاری مطلق) و یا (سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار) به اخذ مجوز از این سازمان احتیاجه؛ بنابراین برای سرمایه گذاری ساختمانی، سرمایه گذاری پروژۀ عمرانی و … نیازی به اخذ مجوز از سازمان بورس نیست.

در مورد تعاونی سهامی عام باید هم از ادارات تعاونی و هم از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز گرفت، و برای تعاونی اعتباری باید هم از ادارات تعاونی و هم از بانک مرکزی مجوز گرفت.

ــ اسامی و عنوان­هایی به شکل تعاونی

مثل: تعاونی مسکن، مصرف، تولید، خدماتی و کشاورزی، که برای موارد نیاز به اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیه.

ــ و بقیۀ مواردی که در قانون پیش بینی شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
مشاوره در واتس اپ
مشاوره در واتس اپ
سلام.
چه کمکی بهتون میتونم بکنم؟