شرکتنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت

در موارد قانونی ، شرکتنامه در رابطه با ثبت شرکت­ها تعریف نشده است .
شرکتنامه­ در قانون ثبت دارای آثاری می باشد و از نظر شکل و ماهیت ، با شرکت نامه موضوع عقد معین در قانون مدنی دارای تفاوت هایی می باشد .

یک شرکتنامه کاربردهای مختلفی دارد که با توجه به نوع شرکت مشخص خواهد شد .
به عنوان نمونه در شرکت­های سهامی عام، طبق نظام­نامه قانون تجارت ، شرکتنامه جزء مدارک اصلی و اساسی برای ثبت می باشد .

ولی در قانون موخر (قانونی که بعدا اعمال شده است ) حذف شد و در قانون مصوب ۱۳۴۷  شرکتنامه برای شرکت­ های سهامی عام پیش­بینی نشد و اظهارنامه و اساسنامه جایگزین آن ها شدند .
شرکتنامه سبب مشخص شدن ماهیت قراردادی شرکت­ ها می شود و درحال حاضر می توان از آن به عنوان یک قرارداد پیمان جمعی استفاده نمود .

همانطور که گفتیم ، در شرکت­های سهامی عام به جای شرکتنامه از اساسنامه به عنوان یک پیمان ، یا قراردادی با چارچوب مشخص استفاده می شود .

اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه ثبت شرکت در قانون تجارت

طبق قانون تجارت، برای تأسیس شرکت­ های سهامی عام ، موسسین شرکت باید خودشون حداقل بیست درصد از سرمایه شرکت را تعهد کنند و حداقل سی و پنج درصد از مبلغی سرمایه تعهدی را  ( سی و پنج درصد از حداقل بیست درصد سرمای شرکت ) در حساب شرکت در یکی از شعب بانک ها ، به اسم شرکتی در شرف تاسیس به عنوان سپرده قرار دهند .

پس از آن اگر درخواست ثبت شرکت برای تهران باشد ، باید یک اظهارنامه به همراه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام آن ، که تمامی موسسین شرکت آن را امضاء کرده باشند را به اداره کل ثبت شرکت­ ها در تهران تقدیم نمایند .

اگر هم درخواست ثبت برای شهرستان­ باشد ، باید اظهارنامه و ضمیمه­ های آن یعنی طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام را که به دست تمامی  موسسین امضا شده باشد ، به ادارۀ ثبت اسناد و املاک منطقه مربوطه تحویل داده و رسید دریافت کنند .

اگر بخشی از مبلغی که موسسین شرکت آن را تعهد کرده اند ، غیر نقدی باشد باید عین مبلغ و یا مدارک مالکیت آن را در بانک به حساب افتتاح شده برای شرکت پرداخت کنند .

 

گواهی بانک به همراه اظهارنامه و بقیه ضمیمه ­ها مربوطه ، به مرجع ثبت شرکت­ها تحویل داده شود .
طبق قانون تجارت ، این اظهارنامه باید تاریخ دقیقی داشته باشد و به امضاء تمامی موسسین شرکت نیز رسیده باشد ، علاوه بر آن  موضوعات زیر هم حتما باید در اظهارنامه قید گردد که عبارتند از :

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت
  3. هویت کامل و اقامتگاه موسسین
  4. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقدی و غیر نقدی آن به تفکیک سهام ، به صورت مجزا
  5. تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها ، اگر سهام ممتاز نیز موجود باشد باید تعداد ، امتیازات و خصوصیات این سهام مشخص گردد .
  6. میزان تعهد هر کدام از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند ، با تعیین شماره حساب و نام بانک مربوطه که تمامی پرداختی ها در آن صورت گرفته است ، معین خواهد شد .
    اگر آورده غیر نقدی باشد توصیف کامل و تعیین مشخصات و ارزش آن باید به گونه ای باشد که بتوان از مقدار و کیفیت آورده غیر نقدی اطلاع حاصل کرد .
  7. مرکز اصلی شرکت
  8. مدت شرکت

کاملاً مشخص است که  اظهار نامه ه­ایی که برای ثبت شرکت ارائه می شوند بیشتر جنبه خود اظهاری و اعلامیه دارند .
به این معنا که یک سری اطلاعات به وسیله متقاضی ثبت شرکت در آن اعلام می شود ، بنابراین دست کم باید اطلاعاتی که بالاتر گفته شد در اظهار نامه ه­ایی که برای ثبت شرکت ارائه می شوند نیز عنوان گردد .

اظهار نامه در حقوق ثبت ایران ، به صورت عرفی به دو دسته اظهارنامه تأسیس و اظهارنامه افزایش سرمایه تقسیم می شود که مفاهیمی که در هر یک در نظر گرفته می شود متفاوت هستند .

اظهارنامه ثبت شرکت

ارائه اظهارنامه ثبت شرکت

ارائه اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی خاص در قانون تجارت تعارض و تضاد بسیاری دارد .
به این صورت که طبق ماده ۲۰ قانون تجارت ، در شرکت­ های سهامی خاص اظهارنامه باید به امضای همۀ سهامداران شرکت برسد و این در حالی است که طبق مواد ۷۶ تا ۸۲ قانون مذکور ، حد نصاب برای تشکیل و تصمیم گیری­ ها در این شرکت­ ها می تواند تا یک سوم تعداد سهامداران نیز کاهش پیدا کند .

بنابراین شرکت­ هایی که در آنها حد نصاب برای اکثریت اعضای حاضر در زمان تشکیل و تصمیم گیری­ ها پیش بینی شده است  ( که شرکت­های سهامی خاص هم جزو همین گروه هستند ) به خاطر غیبت بعضی از سهامداران و حاضر نبودن تمامی  آنها ، امکان ارائه اظهارنامه ای که به امضاء تمامی اعضاء رسیده باشد را ندارند .
به همین دلیل برای ارائه اظهارنامه در زمان ثبت شرکت­ به مشکل مواجه می شوند که این مشکل در قوانین جدید برطرف خواهد شد .

sabt

 

مشاوره جهت اظهارنامه ثبت شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه اظهارنامه ثبت شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.
همچنین برای دیدن کلیپ های آموزشی میتوانید ما را در اینستاگرام راهنمای ثبت شرکت داران دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *