در این مقاله قصد داریم تا شما متقاضیان را با ثبت تغییرات شرکت ، مراحل ثبت تغییرات و مدارک مربوط به آن ، ثبت تغییرات شرکت در انواع مجامع و جلسات مختلف و موارد مربوط به آن آشنا کنیم .

پس از آن که یک شرکت به ثبت می رسد ممکن است بنا بر دلایلی متقاضی قصد بر انجام تغییراتی در شرکت کند که در این صورت باید اقدام به ثبت تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت ها ، پس از طی مراحل قانونی و ضوابط مربوطه کند .

ثبت تغییرات شرکت نیز دارای شرایط و مراحل خاص به خود می باشد که باید از طریق سامانه ثبت شرکت های کشور اقدام به ثبت آن نمود .
لذا برای ثبت تغییرات شرکت باید صورتجلسه ای مبنی بر دستور مورد نظر تهیه و تنظیم گردد و صورتجلسه مربوطه به امضاء اعضاء و سهامداران برسد که در اینجا بیشتر به آن ها می پردازیم .

انواع ثبت تغییرات شرکت

به طور کلی ثبت تغییرات شرکت در سه دسته مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عالی به طور فوق العاده ، جلسه هیئت مدیره ، مجمع سالیانه که هر یک از تغییرات متناسب با قواعد و قوانین قانون تجارت در یکی از این مجامع قرار می گیرد .
تشکیل مجمع عمومی موسسین نیز در شرکت های سهامی خاص الزامی نیست اما در شرکت های سهامی عام باید تشکیل گردد .

27

مجمع عمومی فوق العاده

همانطور که گفتیم برای اتخاذ هر تصمیمی باید در مجمع خاصی صورتجلسه تنظیم نمایید چنانچه کلیه تغییرات مربوط به مواد اساسنامه به جز در مواردی خاص در مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد .
نقل و انقال سهام ، تغییر سرمایه شرکت به عنوان نمونه کاهش و افزایش سرمایه ، انحلال شرکت و … در این مجمع صورت می گیرد که بیشتر در این قسمت توضیح خواهیم داد .

لازم به ذکر است منظور از تغییرات اساسنامه تغییر در مواد آن من جمله تغییر نام ، تغییر موضوع یا الحاق به موضوع ، تغییر آدرس و تعداد اعضاء هیئت مدیره و … را شامل می شود .
گاهی به دلیل تطابق فعالیت ها با شرایط اقتصادی کشور و تغییراتی که ممکن است در قوانین کشور روی دهد ، ملزم به تغییراتی در اساسنامه خواهیم شد .

چنانچه کاهش و افزایش سرمایه که در این مجمع صورت می گیرد البته در نظر داشته باشید اساسنامه را نمی توان به گونه ای تنظیم نمود که تصمیمات مذکور را ضمانت کند .
به عبارتی دیگر اساسنامه تضمین کننده افزایش سرمایه هیئت مدیره نمی باشد .

توجه داشته باشید انحلال شرکت نیز در صورتی امکان پذیر است که با حضور اکثریت دارندگان حق رای یعنی دو سوم آراء صورت بگیرد .

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

به طور کل می توان گفت این مجمع از اهمیت بیشتری در مقایسه با سایر مجامع برخوردار است و زمان برگذاری این مجمع در اساسنامه قید می گردد .
مجمع عمومی عادی یک بار جهت اتخاذ تصمیم در چارچوب و محدوده وظایف مربوطه طرح می شود .

اگر در زمان مقرر تشکیل نگردد ، سهامداران شرکت که دارای بیش از ۱۵ درصد از سرمایه شرکت هستند می توانند اقدام به تشکیل این جلسه بنمایند .
چنانچه برخی از این تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی عنوان می شود عبارتند از :

  • انتخاب و تعیین سمت اعضاء هیئت مدیره
  • تصویب تراز نامه ها و حساب سود و زیان سال مالی
  • انتخاب بازرسین
  • تعیین روزنامه کثیر الانتشار که آگهی های شرکت در آن تشکیل می گردد .

نکته قابل توجه در جلسه مجمع عمومی عادی آن است که بیش از نیمی از دارندگان حق رای باید حضور داشته باشند .
پس از آگهی دعوت مبنی بر تصمیم مذکور اگر در دعوت اول حد نصاب رعایت نگردد در این صورت می توانید در جلسه با حضور هر تعدادی از دارندگان حق رای جلسه برگزار گردد مشروط بر آن که در آگهی دوم نتیجه دعوت اول نیز قید شود .

ثبت تغییرات شرکت

جلسه هیئت مدیره

صورتجلسه هیئت مدیره نیز با حضور تمامی یا اکثریت اعضاء تشکیل می گردد که در این موضوع لازم است در بالای صورتجلسه عنوان شود .
برای تشکیل هیئت مدیره حضور بیش از نیمی از اعضاء هیئت مدیره الزامی است یعنی به حضور اکثریت برای اتخاذ تصمیم در این جلسه نیاز است .

  • انتخاب و تعیین سمت اعضاء
  • تعیین وضعیت حق امضاء
  • پرداخت سرمایه تعهدی
  • تصمیم بر کاهش افزایش سرمایه با تفویض اختیار به مجمع
  • اظهار موافقت نقل و انتقال سهام

مدارک ثبت تغییرات شرکت

بسته به نوع تغییراتی که قصد دارید انجام دهید برخی مدارک مضاف بر مدارک اصلی نیاز است که در این قسمت به طور کلی به مدارک اصلی مورد نیاز در ثبت تغییرات شرکت می پردازیم که عبارتند از :

  • روزنامه تغییرات شرکت که آخرین هیئت مدیره در آن قید شده باشد .
  • حضور تمامی شرکاء و هیئت مدیره در صورتی که قصد انحلال شرکت دارید .
  • در صورتی که شخص جدیدی وارد شرکت می گردد ، مدارک هویتی ( شناسنامه و کارت ملی )
  • در صورتی که شخصی قصد بر خروج از شرکت را دارد لازم است تا با اصل مدارک هویتی در دفاتر ثبت شرکت ها حضور داشته باشند .
  • اساسنامه شرکت
  • اظهارنامه ثبت شرکت در سهامی خاص و در شرکت های مسئولیت محدود تقاضا نامه یا شرکت نامه برای اطلاع کامل از وضعیت سهام یا سهم الشرکه اعضاء

مراحل ثبت تغییرات شرکت

پس از تکمیل مدارک مربوطه که در بالا گفته شد ، متناسب با نوع تغییرات باید نسبت به تنظیم صورتجلسه اقدام نمایید .
ذیل تمامی اوراق صورتجلسات باید به امضاء تمامی اعضاء هیئت مدیره و سهامداران برسد .

در این مرحله نوبت به مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس https://sherkat.ssaa.ir می باشد که در این سامانه باید به بخش ثبت تغییرات شرکت مراجعه نموده و شناسه ملی شرکت و نوع شرکت را وارد نمایید .
در صورتی که از وکیل استفاده می کنید باید اطلاعات مربوط به وی را به همراه اطلاعات حق توکیل تکمیل نموده و پس از انتخاب موضوع صورتجلسه و تکمیل اطلاعات خواسته شده ، رسید پذیرش دریافت کنید .

در آخر مدارک مربوطه را به اداره ثبت شرکت ها پست کرده و طی این مراحل از مراجعه حضوری خودداری نمایید .
در صورتی که نقصی در مدارک ارسالی وجود نداشته باشد و مورد تایید کارشناس واقع شود ، باید هزینه مربوط به روزنامه رسمی را پرداخت کنید تا آگهی مربوطه به آدرس ارسال گردد .

راهنمای ثبت شرکت داران

راهنمای ثبت تغییرات شرکت

شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه ثبت تغییرات شرکت و همچنین مشاوره در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری  و دیگر امور ثبتی ، با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۸۸۲۲ تماس حاصل فرمایید.

باز کردن چت
مشاوره در واتس اپ
مشاوره در واتس اپ
سلام.
چه کمکی بهتون میتونم بکنم؟